De halve wereld rond

Verblijf in Phnom Penh.

25 oktober 2008 Phnom Penh (PP)
We doen de was de deur uit en gaan na het het ontbijt PP verkennen met de stadswandeling uit de Lonely Planet. We wandelen eerst langs de rivier de Tonle Sap en worden voortdurend gevraagd of we een brommer of 'toek-toek' nodig hebben. Langs de rivier staan veel stalletjes en karretjes die van alles en nog wat verkopen. De riksja's hier zijn van het model Indonesië, dus fiets achter het bakkie. Er lopen ook nogal wat in het oranje gekleedde monikken rond. Het verkeer is hier een stuk rustiger dan in Saigon of Hanoi. Alleen 2 grote doorgaande boulevaards zijn druk. We moeten nog geld pinnen want de Cambodjaanse Riel die we gisteren voor de Vietnamese Dong wisselden zijn maar een paar euro waard. We zagen al wel dat overal dollars worden gevraagd maar dat we zelfs uit de ATM dollars moesten trekken was even een verrassing. Iedereen betaalt hier met de dollar dus. We komen eerst bij de Wat Phnom tempel die op een klein heuveltje ligt. Een prachtig gebouw, zoals we de tempels uit Thailand nog kennen. Er wordt nogal gebedeld door mismaakte mensen en vrouwen met baby's. Ook wordt ons gevraagd een mus uit een kooitje te kopen en dan los te laten; dat zou geluk brengen. We hebben al al het geluk van de wereld dus dat laten we maar zo. Via het grote oude stationsgebouw lopen we naar de markt, die half overdekt is. Ze zijn bezig met renovatie. We laten de eetbare waren voor wat ze zijn (er zouden diepvries insecten en kikkers moeten zijn) en bekijken de vele kraampjes.Ik vind eindelijk een nieuw mouwloos shirtje. Rondom de markt is het druk en warm. Dat ook de Cambodjaanse 'Pho'(=soep) heerlijk is, blijkt als we die bij een leuk eethuisje bestellen. Pot thee krijg je hier automatisch bij het eten. We komen door een straat waar grote buddhabeelden worden gemaakt . We bezoeken het Nationaal Museum waar de mooiste collectie Kmer beeldhouwwerken te vinden is. Het is een terracottakleurig geboouw met een grote binnentuin.Er zijn beelden bij van o.a Vishnu, Shiva en Jayavarman uit de 6e en 7e eeuw. Ook zijn er bronzen en houten voorwerpen afkomstig uit Ankor Wat. Helaas mogen er geen foto's worden gemaakt. Het volgende bezoek is aan het Koninklijke Paleis en het Zilveren Pagodecomplex. Over het grote terrein staan een aantal schitterende gebouwen verspreid, koninklijke ruimtes en tempels. Hier kun je uren ronddwalen om alles te zien. De zilveren tempel is de belangrijkste: het heeft 5000 zilveren vloertegels, een hooggezeten kleine buddha van jade en een levensgrote van goud versierd met 9584 diamanten. Voor al deze tempels geldt: schoenen uit, hoed/pet af,geen blote benen/schouders en geen foto's maken. Er staan ook een aantal prachtige waaierpalmen bij de tempels. De route vervolgt langs het vriendschapsmonument tussen Vietnam en Cambodja en het onafhankelijkheids-monument, gebouwd nadat de Fransen Cambodje hadden verlaten. We zijn dan weer in de buurt van ons hotel en doen nog wat inkopen bij de super-om-de-hoek.

26 oktober 2008. Phnom Penh, 2e dag.

We zijn pas laat op.We boeken de bus naar Siem Reap voor morgen en gaan vandaag naar de 'Killing Fields'. Dat is de plek waar tijdens het bewind van Pol Pot en de Rode Kmer zo'n 17.000 mannen, vrouwen en kinderen zijn vermoord en in massagraven gedumpt. Niet bepaald een leuke trip maar het hoort wel bij de geschiedenis van dit land, geschiedenis van nog maar 30 jaar oud. We nemen een 'tuk-tuk' daar naar toe want het is 15 km buiten de stad en Pnom Penh kent geen openbaar busvervoer. Op het terrein bevindt zich een soort pagode waarin duizenden schedels en botten liggen uitgestald. We betuigen onze eer en steken een gele bloem in een vaas en branden een wierookstokje. Op het terrein zijn een aantal paviljoentjes waarin op borden het een en ander te lezen is over deze zwarte bladzijde in de geschiedenis van Cambodja. Bijna alle mensen die er rond lopen zijn diep onder de indruk van deze plek. We hadden al besloten om niet ook nog naar het museum in het centrum te gaan dat bij deze plek hoort (Het Toul Sleng). Er zijn daar o.a.vreselijke foto's te bekijken van martelpartijen en mishandelingen. De Rode Kmer had de gewoonte mensen te fotograferen voor en na de martelingen! Vanuit die plek werden de gevangenen naar buiten de stad vervoerd met vrachtwagens en vervolgens op een vreselijke manier vermoord.: De Killing Fields of Choeung Ek.
Onze tuk-tuk brengt ons terug naar het centrum en we laten ons afzetten bij de 'Russische Markt'. We dwalen wat door alle kleine gangetjes en tussen van alles en nog wat door. Er zijn wat eetbarretjes en we nemen er soep en een broodje en thee.. Het is leuk om daar te zitten en allerlei volk voorbij te zien komen en te kijken hoe de mensen allemaal met hun eigen ding (stalletje) bezig zijn. We gaan vervolgens te voet terug naar ons guesthouse met nog een onderbreking op een wat duurder terras voor een fles bier en een bananenshake. Nart bemachtigt hier een 'Angkor'-bierglas voor zijn verzameling, helemaal voor nop. Later in de middag wil ik foto's en verhalen van de laatste 2 dagen op reismee gaan zetten. Oei nu zit het even tegen, ik wacht 3 kwartier op verbinding, ik beantwoord tussendoor een mailtje, maar ik kom ons reisweblog niet op. Morgen maar weer een keer proberen.

greta

spannend allemaal,jullie reis verhalen zijn heel duidelijk