De halve wereld rond

Op Ko Tao, een paradijs-eiland!!!

Woensdag 18 maart 2009. Van Phuket naar Surat Thani.

Om tien uur precies vertrekt de bus vanaf het station van Phuket naar Surat Thani. Het grootste deel van de reis gaat door karstgebied met die typische steile bergen. We zien weer wat meer tempels en geen moskeeen meer. Om kwart over twaalf maken we net voor Bang Rang een lunchstop van een kwartier. Iets van half drie rijden we dan het centrum van Surat binnen nadat we eerst nog bij het treinstation en een ander busstation gestopt zijn. We lopen naar een winkelstraat Th. Nameuang, en gaan het eerste het beste hotel in dat we daar zien: Surath Hotel. Daar zitten 3 meiden aan de receptie, die geen Engels kennen. We krijgen echter de gewenste ruime kamer met airco, eigen badkamer en TV. Vrijwel direct daarna lopen we naar de aanlegplaats van de boten en zoeken naar die naar Ko Tao. Dat blijken de vrachtboten te zijn, die weliswaar ook passagiers meenemen, maar alleen 's nachts om 23.00 uur uitvaren. We moeten naar een opstapplaats 50 km verderop om de expresboot van 08.00 uur te kunnen nemen. We lopen terug naar een reisbureau dat voor ons naast het bootticket ook vervoer naar de pier regelt, en ons morgen om half acht komt oppikken. Intussen is de lucht geheel betrokken en als we het cafeetje uitlopen waar we iets gedronken hebben, regent het. We lopen nog even de 'eetkramen-markt' over en gaan dan terug naar het hotel. Op een paar tempels na is er verder niet veel te zien hier. De stad is niet ingesteld op toeristen en er wordt maar weinig Engels gesproken.'s Avonds gaan we op de markt wat te eten pakken: heerlijke Pad Thai met vis.

Donderdag 19 maart 2009 Op Ko Toa (het aftellen begint; nog 10 dagen..)

Om kwart voor acht komt een luxe busje ons ophalen en brengt ons naar een verzamelplaats van bootpassagiers voor de drie eilanden: Ko Tao, Ko Samui en Ko Phangan. Wij worden als schildpad gestickerd (Tao betekent schildpad) en na nog een 20 minuten wachten gaat het een grote bus in naar Don Sak waar de vertrekplaats is van de boten. Om 08.00 uur vertrekken blijkt een ruim begrip te zijn. Alle passagiers gaan op dezelfde boot. Eerst gaat het naar Ko Samui, waar mensen worden gelost en geladen en dan door naar Ko Phangan waar we moeten overstappen in een andere boot. Tegen half drie zijn we dan op Schildpaddeneiland en we worden al gauw aangesproken door een man van Vieuw Rock Resort die ons mooie plaatjes laat zien en een leuk prijsje voor een bungalowtje belooft. Het resort ligt precies op de plek waar we naar toe wilden dus dat komt goed uit! We moeten nog even op een paar andere gasten wachten en dan gaat het achter in de open bak van een 4Wdrive naar de oostkant van het eiland. Dat is maar een paar kilometer alleen gaat het heuvel op heuvel af en soms wel heel erg steil! Maar dan komen we op een geweldige plek. Het resort bestaat uit een tiental bungalows die a.h.w. tegen de rotsen zijn aangeplakt. Ze staan op de kliffen op hoge palen en er zijn heel veeeeeel trappen. Er is geen strand, maar een groot terras met ligstoelen en via een trappetje kun je het water in om in deze baai (Hin Wong Bay) te zwemmen. Dit schijnt de allermooiste snorkelplaats van het eiland te zijn! We gaan ons eerst installeren: hier blijven we een aantal dagen. Er is alleen vanaf 18.00 uur stroom d.m.v. een generator, maar het ziet er allemaal helemaal te gek uit. Een gezellig restaurant met heel lekker eten, wat hebben we nog meer nodig??

Vrijdag 20 maart 2009 Op Ko Tao.(Vieuw Rock Resort, Hin Wong Bay)

Langzaam wakker worden, rustig ontbijtje, snorkelspullen pakken en dan de onderwaterwereld gaan bekijken. Ik was er helemaal stil van: adembenemend. Zoveel mooie gekleurde levende koralen, anemonen met veel visjes ertussen en ontzettend veel grote, kleine kleurige vissen, teveel om op te noemen. Behalve dat de koralen zeer verschillend en mooi zijn, zijn de rotsen waar ze tegen aan groeien prachtig mooi. Grote ronde rotsformaties, ondiep en wat dieper en dat alles in kristalhelder water: Geweldig! Wat we nog nooit hebben gezien: grote wolken van duizenden vissen bij elkaar. Als je het eerst ziet dan is het net alsof er een groot rotsblok beweegt, dichterbij blijken het allemaal vissen te zijn.We zijn aardig enthousiast. Er zijn in deze baai nog veel meer plekken dus voorlopig zijn we hier nog niet uitgekeken. Er is een ding waar we vreselijk van balen: onze onderwatercamera is nog steeds kapot. Waarschijnlijk zit er ergens een contactje niet goed. We kunnen dus van al dit moois geen foto's maken. Echt jammer! Het hotel hier is erg relaxed. De mensen die hier zijn komen voor rust en ontspanning en de mooie snorkellokatie en het zijn vooral jonge mensen. Het enige wat je hier hoort zijn de golven, tegen de avond wat krekels en af en toe een gekko. We genieten van alles om ons heen.

Elly vd Vaart

Als ik dit allemaal zo lees is er nog veel meer moois te zien dan dat jullie allemaal al hebben gezien. Het gaat maar door en kan niet op. Geniet nog van de laatste dagen en verheug je alvast weer op het weerzien van allemaal. Jullie hebben genoeg om nog heel lang van na te genieten! Nog veel plezier!

groetjes,

Elly vd Vaart

Els

Hey jullie twee schattepatatten,

Over de halve wereld, meer dan de helft, denk ik wel, hebben jullie me meegenomen. Leuk is dat en interessant om vanuit jullie camera en notebookschrijfsels virtueel mee te gaan. Dank jullie allebei voor al die updates, waarvoor ik bewondering heb. Maar dat schreef ik al. Hier beginnen bloemknopjes zich te openen, ruik je de aarde weer na al die vorst en beginnen vogels weer te zingen. Als jullie ook wat inside informatie over jullie geboortelandje zouden willen lezen/zien, zijn jullie welkome op het blogje dat ik lang niet zo exact bijhoud als jullie maar toch wat achtergrondinfo zou kunnen verstrekken.
Geniet van alle moois dat wij hier allemaal, dankzij jullie kunnen vernemen
Liefs
Els

Hans van Gool

Hoi Nart en Tineke,

Ik had al een tijd geleden op jullie site gekeken, maar nu zie ik pas hoeveel ik nog bij te lezen heb. Zal maar eens flink wat tijd uit trekken om al jullie verhalen te lezen.
Nog veel plezier en goede reis.

Hans