De halve wereld rond

Krabi, Ko Phi Phi en Phuket.

Zaterdag 14 maart 2009. De 4 eilanden Long Tail-boottocht..

Na ontbijt beneden in het hotel worden we om acht uur door een sawngthaew opgehaald en naar Ao Nang (het strandgebeuren van Krabi) vervoerd. Daar wachten we met vele andere dagtrippers van de diverse touroperators en bootlui tot we kunnen inschepen. In een Long Tail-boot, een houten boot met vrij hoge boeg en een grote automotor met lange schroefas. We ziten in een club van 17 mensen van allerlei nationaliteiten. De motor maakt een pokkenherrie!

Ons eerste doel tussen al deze karsteilandjes is Tup Island. Onderweg passeren we een bijzondere rotspunt, die aan de onderkant is uitgehold.Het is hier zo'n beetje Halong Bay in Vietnam maar dan op wat kleinere schaal.

Om 10 uur komen we op Tup Island aan. Hier verbindt een zandbank drie eilandjes. Bij de waterstand van dit moment staat de verbinding met één eiland onder water. Vele boten leggen hier aan. Het water is er vrij troebel. Toch zien we her en der bij het snorkelen vissen. Bij Chicken Island gaan we opnieuw snorkelen. Een snorkelplaats die een stuk helderder water heeft door de rotsbodem. Daardoor is er ook veel meer te zien. Allerlei visjes zien we. Veel zijn een stuk kleiner dan we van die soorten gewend zijn in de Indische oceaan, de diverse koraalvlinders bijvoorbeeld.Verder gaat het naar Poda Island, waar we opnieuw tussen een lange rij boten moeten afmeren . Dan krijgen we daar eerst de lunch. Heerlijke rijst met een kipcurry en ananas na. We zwemmen er naderhand een tijdje, maar door de zandbodem is hier weinig te zien.

Niet zo heel erg ver weg van Oa Nang gaan we Pranang bezoeken met zijn (bijzondere) tempelgrot vol houten penissen. We proberen hier nog wat te snorkelen aan de andere kant van het strand , maar veel kunnen we daar niet zien, vanwege zand in het water.

Dan gaat het terug naar Oa Nang. Daar moeten we één uur wachten bij het kantoortje van 'Green Planet', alvorens we met nog wat mensen uit hotels uit Krabi town terug kunnen. We besluiten voor morgen de trip naar Koh Phi Phi te doen, met een speedboat, (met een andere toerorganisator!). Dus dat bespreken we 's avonds in ons hotel. Als we later aan de overkant zitten te eten barst er een donderbui los, maar die is na een half uurtje weer overgetrokken.

Zondag 15 maart 2009. Naar de Phi Phi Islands.

Om acht uur worden we opgepikt de sawngtheaw. Op weg naar Oa Nang buurten we honderduit over reizen,Thailand in het bijzonder, maar ook over Edinburgh en Aberdeen, met een viertal mensen uit Schotland. We rijden weer door dat aparte karstlandschap naar hetzelfde strand als vanwaar we gisteren vertrokken. Wij stappen nu in een speedboat met 42 andere mensen. Dan moeten we allemaal een (nat!) reddingsvest aan doen vanwege een politiecontrole! Om goed negen uur varen we dan echt weg.

Eerst gaat het in vliegende vaart langs de eilanden waar we gisteren waren, dan maken we de langere oversteek naar Bamboo Island. Daar gaan we van boord en kunnen gaan zwemmen/snorkelen of zonnebaden. We zetten de maskers op en vinden direct al meer vissen dan we gisteren de hele dag gezien hebben. Eerst nog juffertjes zoals overal en van die zilveren vissen met sikkelstaarten, die dikwijls in de branding zijn te vinden. Maar eenmaal iets verder weg van de zandvlakte, zien we aardig wat verschillende soorten en vormen koraal en vele mooie vissen als papegaaivissen, koraalvlinders, wimpelvissen, wat tandbaarzen en een koffervis. Een prachtige plek.Er staat wel aardig wat stroming.Nart komt in een wolk kleine kwalletjes terecht en zit onder de rode bultjes als hij het water uitkomt. Daarna gaan we dan door naar de Viking Cave, waar vogelnestjes (voor de soep) gewonnen worden.De grot kunnen wij echter alleen maar even van buiten zien, we varen direct weer door naar een op een smalle doorgang na geheel door hoge rotsen omsloten baai: de lagune van Phi Phi Ley Bay. Daar gaan we in diep water snorkelen. Op zich is er veel te zien, maar het zit wel een beetje diep, zodat foto's maken lastig is.

Om goed half een varen we dan door naar Ko Phi Phi Don voor de lunch bij een restaurant. Na een korte wandeling langs wat souvenierkraampjes pikt de boot ons weer op.Op weg naar Oa Nang gaan we nog bij Ko Phi Phi Don het water in. Veruit de mooiste snorkelplek van vandaag. Prachtige koraalformaties, veel vissen en prima zicht. De onderwatercamera hapert helaas en we kunnen hier dus geen foto's maken. Is er misschien water (of zand) ingekomen? Tegen drieen gaat we terug, de zee is wat wilder geworden.Er staat al een sawngtheaw klaar om ons naar Krabi terug te brengen.

Tegen 6 uur gaan we dan op zoek naar wat te drinken.We komen bij de Emigration Office langs: op het raam van het gesloten kantoor hangt een papier: boete voor 1 of twee dagen te laat vertrekken is goedkoper dan een verlenging van het visum. (500B p.d. in plaats van 1900B voor de verlenging.) We lopen over de nightmarket met veel bloemen (met name orchideeën) etenswaar en allerlei frutselwerk, potten en pannen, aardewerk, textiel en een soort kermis met allerlei spelletjes als ring werpen, darts op balonnen gooien e.d.

We gaan weer bij 'Hello' iets verder als het hotel Chang Cha Lay eten. Het is nu maar een tamme zaak. Niet veel volk binnen en suf personeel.

Gelukkig kunnen we morgen eens goed uitslapen want onze minivan naar Phuket komt ons om 11.00 uur ophalen.

Maandag 16 maart 2009 Naar Phuket.

Pas om 10 over half 12 vertrekken we van af een verzamelpunt van minivans. Ons busje zit propvol, vooral met bagage. Er zijn nog steeds mensen die rondreizen met vliegtuigkoffers en daar is de bagageruimte van een minivan niet zo op berekend.Onderweg is er veel gedoe! Na een kwartier rijden worden we aangehouden door een politie-auto. De chauffeur krijgt een bekeuring voor door rood licht rijden. Die baalt daar stevig van en het gas gaat erop! Een Zweeds echtpaar met kind vindt dat de chauffeur onverantwoord hard rijdt. De man probeert de chauffeur te bewegen rustiger te rijden maar die trekt zich daar niks van aan. De Zweed wordt dan nijdig en zegt de chauffeur te stoppen bij de eerste de beste bezinestation: zij gaan wel met een taxi verder. Na veel gedoe en gebel komt het tweede busje van dezelfde company,dat ook onderweg naar Phuket is, rechtsomkeert.Er worden passagiers ( en bagage) uitgewisseld en we gaan weer door. De collega heeft de chauffeur wat gekalmeerd. Nart en ik zijn de enigen die nog in de oorspronkelijke bus zitten en we leggen de medereizigers uit wat er aan de hand was. Pas tegen vieren zijn we dan in Phuket-town en rammelen ondertussen van de honger; van een lunchstop was geen sprake na al dan oponthoud. We nemen een hotel dat door een dame van het bus-kantoortje wordt aanbevolen en kunnen eindelijk onze bagage wegzetten en wat te eten gaan zoeken. Na een uurtje begint het te regenen, we zijn dan terug in ons hotel en gaan bekijken wat we morgen gaan doen hier.

Dinsdag 17 maart 2009 Phuket.

Nou eigenlijk hebben we vandaag niet veel gedaan. We zijn een busticket gaan kopen om morgen naar Surat Thani te gaan; vertrek 10.00 uur. Het is een uur of vier rijden. We blijven daar overnachten om dan de volgende ochtend om 08.00uur de ferryboot naar Ko Tao te nemen. Er gaat overdag maar een boot en we hebben geen zin om 's nachts met een soort vrachtboot te gaan. Het is 6 1/2 uur varen. We willen op Ko Tao een aantal dagen blijven, het moet er een echt snorkelparadijs zijn. Misschien duurt het even tot er weer nieuws van ons is want ik weet niet of we internet kunnen gebruiken.

Yvonne Marringa

gôh....het zit er toch wel dicht aan te komen, dat jullie al dat moois achter jullie gaan laten, en ons ook niet meer kunnen verassen met interessante verhalen en prachtige foto's. Maar goed, misschien is het ook weer heel tof om familie en vrienden weer in de armen te kunen sluiten, en nog heel lang te kunenn nagenieten van die geweldige maanden.
Geniet nog met volle teugen van al dat prachtigs wat je nog te zien krijgt( inclusief zomaar wat houten penissen in een grot....)Tja, er zal markt voor zijn denk ik dan maar!
Beide...tot gauw!
Veel groeten!