De halve wereld rond

Via Pulau Langkawi naar Thailand

Woensdag 11 maart 2009. Van Georgetown (Pulau Penang) naar Pantai Chenang (Pulau Langkawi) en ROB onze zwager is jarig vandaag: PROFICIAT!!!

We pakken de spullen in en gaan net na half acht met de taxi naar de ferry terminal voor de boot naar Pulau Langkawi. Daar moeten we tot acht uur wachten voor we kunnen inchecken bij een soort marktkraam. Wij krijgen een instapkaart, mensen die vandaag naar Pulau Payar gaan (om te snorkelen) krijgen een polsbandje.

Om half negen is alles en iedereen aan boord en gaan we met hoge vaart de haven uit. Onderweg is er niet veel te zien. Een van de bemanningsleden vertelt op conferance-wijze wat er allemaal mis kan gaan als men niet braaf op de stoel binnen blijft zitten. Er is niets te eten of te drinken te krijgen aan boord. We krijgen wat films te zien, waaronder een film over een Thaise kickboxer, die zich ontwikkelt tot een travestiet. De meeste passagiers gaan bij Pulau Payar van boord. Rondom het grote platform zit het vol vis, haast letterlijk als haringen in een ton!

Als we een half uur later aanmeren op Pulau Langkawi, zoeken we een weg naar buiten door een gigantisch winkelcentrum. Buiten het ferry gebouw staat een reusachtige zeearend op een sokkel. We pikken een taxi die ons naar Pantai Chenang brengt, 25 km verderop.

We kunnen voor twee nachten terecht bij Chenang Resthouse. We hebben een bungalow op het strand met pracht zicht over zee en eilandjes voor de kust. Eerst gaan we zwemmen ; het water is wat troebel en lauw in de baai hier. Dan lopen we een eind over het strand en langs de doorgaande weg terug. We informeren naar de veerboot naar Satun (Thailand), De tickets moeten we zelf bij dat veer kopen, als we vertrekken.

Tegen de avond zitten we op onze veranda te kijken naar het volleybalgebeuren. Na zonsondergang, eten we direct naast de deur. Het is een heerlijke avond!!

Donderdag 12 maart 2009. Strand en Aquarium.

We blijven lang slapen vandaag. Dit moet een echte luie dag worden. Om half tien gaan we ontbijten. We gaan zwemmen en later lopen we de noordelijke kant van het strand langs tot onder de landingsbaan van het vliegveld. Er liggen hier vele soorten schelpen. Om 12 uur zijn we weer bij het ons huisje terug, gaan nog eens zwemmen en huren twee strandstoelen met parasol voor vandaag. Om half twee .lopen we het dorp door en gaan bij een Indiaas restaurant eten. We lopen door naar het grote Aquarium aan de zuidkant van het dorp. We krijgen een heel mooie verzameling zoetwater- en zeevissen en andere zeedieren te zien. Naast o.a. de vele vissen die we zelf al eens in Aziatishe wateren hebben gezien, gaat onze belangstelling naar twee soorten 'dragonfishes' uit de wateren rond Kangaroo Island, South Australia! Grandioos mooie en vreemd gevormde zeepaardjes. Zoals gebruikelijk is bij passeren we de nodige souvenirstalletjes voor we bij de uitgang komen. Via het strand lopen we terug naar de strandstoelen. We dompelen nog enkele keren, terwijl de eerste volleyballer al weer op medespelers staat te wachten. We blijven wachten tot de zon onder is en gaan dan wat eten. We gaan naar Champor Champor, (aanbevolen door de Lonely Planet) , waar we vrij veel voor een kleine portie moeten betalen. Maar het smaakt wel heel goed. Dat ze Nart 7 keer komen vragen of hij nog meer bier wil, dat is op het belachelijke af. Op de weg terug vind ik eindelijk in een van de winkeltjes een nieuwe bikini!!

Vrijdag 13 maart 2009.Van Pulau Langkawi naar Krabi (Thailand).

Om half negen zijn we bij de ferry om kaartjes te kopen voor Satun in Thailand. Die zou om half 10 moeten vertrekken. We lopen door naar de wachtrij bij de emigration, waar we aan boord moeten. Ook daar moeten we lang wachten, omdat de boot vertraging heeft. Uiteindelijk na simpele douaneformaliteiten kunnen we de boot op. De boot gaat echter pas om 10.10 uur van wal.

In Satun wacht ons de volgende verrassing wat betreft grenspassages. Sinds zeer kort krijgt men in Thailand wanneer men per boot de grens vanuit Maleisië overgaat slechts een visum voor 14 dagen. We zouden dus het land uit moeten zijn op de 27e i.p.v. de 29e! We vragen nog wat we hier mee aanmoeten, maar krijgen slechts het formele antwoord dat we maar met een emigration office contact op moeten nemen.

We moeten overigens de klok een uur terug zetten zodat het tijdverschil met Nederland slechts 6 uur is.

We kopen bustickets naar Krabi met USdollars, zodat we met het wisselen van het restant Maleise geld alvast wat te verteren hebben hier. Zelfs munten worden gewisseld.

We gaan in het restaurant van het ferrykantoor eten. Een phat thai en een fried rice. Allebei heerlijk. Met een sawngthaew (open pickup met smalle bankjes) worden we naar het busstation van Satun gebracht.Om kwart over twaalf vertrekt de luxe aircon dubbeldekker. Onderweg zien we veel rubberplantages, soms wat oliepalmen. De reis duurt zo'n 5 uur, genoeg voor twee films: Eerst een James Bond en dan een Steven Segall. Vlak bij Krabi zien we geregeld mooie karstbergen in het overigens vlakke land. We komen om 5 uur in Krabi aan, nemen een taxi naar hotel Chan Cha Lay in het cenrum. Daar hebben ze nog één kamer. Alleen een met fan en shared bathroom voor 250 B p.n.! Een heel nette kamer. We zetten de spullen weg en gaan de stad in om te pinnen en wat te drinken en te eten te zoeken. Al met al lijkt ons Krabi een alleraardigste stad met allerlei aardige winkeltjes, We zien twee aparte karstbergen aan de overkant van de rivier. Het wemelt hier van de restaurantjes, barretjes en reisbureautjes.

We maakten een rondje door het centrum en gaan uiteindelijk in een restaurant vlak bij het hotel eten. Het eten is prima en het vrolijke gekakel van de dame die hier bedient en mensen probeert binnen te praten eveneens.

Intussen passen we onze plannen voor de komende dagen aan. In de bus bedachten we naar Ko Lanta te gaan morgen, maar we besluiten voor morgen en overmorgen vanuit hier boot- en snorkeltochten te doen. Dan vermijden we de een aantal overtochten en de dure accomodaties op de eilanden. In het hotel bestellen we dus een tocht met een longtailboot langs 4 eilanden met snorkelgelegenheid! 350B p.p.(ong 7 euro, inclusief eten en drinken). Acht uur klaarstaan en half vijf terug.

Laura

Jullie laatste dagen in Thailand komen jullie vast heel goed door zo te horen met snorkelen, wat mooie eilanden en heerlijk eten! Geniet er nog maar even goed van, want jullie fantastische reis vol belevenissen, ontmoetingen en prachtige ervaringen zit er bijna op. Wat is het voorbij gevlogen! Hier in NL begint de lentezon er eindelijk wat door te komen. Daar kunnen jullie vast ook wel weer van genieten als jullie weer op NL grond staan........ook al wil je daar nu helemaal nog niet aan denken.........!
Lfs, Laura.

Josephine

Hallo Tineke,
Dit is de regeling die van toepassing is voor jullie. 15 dagen!! Je komt nog wel een dag te kort, maar misschien is de boete goedkoper dan andere oplossingen. Ik heb gehoord dat die 1000 baht per dag zou zijn, maar kon dat niet terugvinden op officiele site.
Succes ermee en we horen wel hoe het verder gaat.

According to the Interior Ministerial Announcements dated 1 October B.E. 2545 (2002), 20 December B.E. 2545 (2002), 18 October B.E. 2547 (2004) and 6 May B.E. 2548 (2005), passport holders from 41 countries and 1 special administrative region - Hong Kong SAR - are not required to obtain a visa when entering Thailand for tourism purposes and will be permitted to stay in the Kingdom for a period of not exceeding 30 days on each visit. If such foreigners enter the Kingdom at the immigration checkpoints which border neighboring countries, they will be allowed to stay for 15 days each time, except Malaysian nationals who cross the borderline from Malaysia whose granted period of stay will not exceed 30 days each time.

rob

zelfs op de andere helft van deze aardbol wordt mijn oprichtingsdag niet vergeten. Geweldig!
Thx!!

Marianne

Hoi Tineke,

Jullie komen net te laat terug voor het volleybaltoernooi. Komende zondag (22e) gaat het weer gebeuren. Je collega's houden de eer hoog en komen toch.

Groetjes,
Marianne

Rudi

ik was op zoek naar info over de grensovergang en de boten naar Satun. Dit stukje tekst was behalve leuk om te lezen ook nog eens super informatief!!
Bedankt!

Groetjes Rudi