De halve wereld rond

Chaudoc en over de Mekong naar Cambodja.

23 oktober:3e dag in de Mekongdelta

Chau Doc is de grensplaats met Cambodja. Ons drijvend hotel ligt in de Beneden-Mekongrivier. Het is een druk bevaren route Cambodja in.

We hoeven vandaag niet vroeg op maar doordat de boten al vroeg langs ons slaapkamerraam knetteren en ronken zijn we toch vroeg wakker. Na het ontbijt pakken we de fiets en gaan via een aantal loopplanken naar de wal. We zijn aan de overkant van de rivier, dus moeten we eerst met de veerpont over om in Chau Doc te komen. Naar Sam Mountain (260 meter hoog) is het 6 km. Op ons dooie gemakkie rijden we twee bruggen over en via een weg door de rijstvelden naar de berg die je al van ver ziet liggen, het is de enige in de verre omgeving. We stallen de fiets en gaan bij twee brommerjongens achterop (Ja Laura, we doen het toch, omhooglopen bij deze temperatuur is te veel van het goeie). Helmpje op en huppekee in tien minuten zijn we op de top. Boven is een fantastisch 360 graden uitzicht. Je kijkt ook zo Cambodja in.De afdaling gaat gemakkelijk, we drinken nog wat bij een van de vele 'stalletjes' , (waar steeds rijen hangmatten hangen), en bekijken de vele tempeltjes op de berghelling. De tempel op de top is een bekende pelgrimsplaats waar een paar keer per jaar dagenlange feesten worden gehouden. Beneden aan de straat wemelt het ook van stalletjes waar allerlei fruitoffers worden gemaakt en verkocht. We vinden de fietsen weer terug en peddelen naar een parkje bij de rivier waar we een snack in bananenblad opeten die Nart onderweg heeft gekocht. Ik ben niet zo enthousiast: het smaakt naar rijst met aardappelen. Dan gaan we nog even de markt over waar weer van alles uitgestald ligt (gelukkig zag ik deze keer geen hond in de aanbieding). We vinden een internet waar ik twee verhalen en een serie foto's kan versturen en fietsen weer terug, Even lekker luieren in een paar bamboeligstoelen van ons drijvend hotel en dan al het zweet afspoelen. De mensen die aan en op de Mekong leven gebruiken het rivierwater voor alles: bad, de(af)was om te koken en zelfs als drinkwater ( ze filteren het dan wel eerst).Dit wordt de laatste nacht in Vietnam!!

24 oktober, Vandaag gaan we naar Cambodja! Vroeg op, ontbijtje op het bovendek (we zijn net klaar als het begint te regenen) en de boot in. Een groepje van 10 dit keer. We gaan eerst nog wat interessante dingen vlakbij bezoeken. Nog voordat we bij het eerste doel komen heeft de gids de andere 8 mensen omgepraat om een 'snelle'boot naar Pnom Penh. te nemen. De snelle boot is duurder maar de meerprijs is inmiddels gezakt tot 3 dollar (was eerst 10!) Ons is niet helemaal duidelijk waarom hij iedereen op de snelle boot wil hebben, alleen om het geld?? Wij houden stug vol: wij willen 'slow' want dan zien we meer,ook al regent het nu. We bezoeken eerst nog een viskwekerij, waar ze de vissen die uit de bak springen als er voer wordt ingegooid, er terug inschoppen met de kreet: 'Goal'! Dan gaan we in een dorp van het 'Cham'-volk (een minderheidsbevolkingsgroep) naar een Ikatweverij. Mooie tassen,sjaals e.d. maken ze van de prachtig geweven stoffen. Ja ik zwicht voor een leuke tas, Spotgoedkoop:60.000 Dong= zo'n 3 euro. Het regent nog steeds. De 8 anderen stappen nu over in een snelle boot en wij gaan nog wat passagiers oppikken. Dan gaat het 'slow' richting Cambodja. Het is 3 uur varen tot aan de grens en dan nog 4 uur tot bijna aan Phnom Penh. Het laatste stukje moet met de bus. Ondanks de regen is er veel te zien. De boot vaart steeds dicht langs de kant. Aan de grens moeten we de boot uit om de douaneformaliteiten te regelen. Formuliertjes invullen, pasfoto inleveren en 22 dollar betalen. De laatste Dong wisselen we om voor Cambodjaanse Riel. Een uur en 5 stempels later kunnen we met een Cambodjaanse boot verder. We genieten van alles wat we langs ,op en in de rivier zien. Het is zelfs af en toe droog. We maken ook wat filmpjes. Die gaan we proberen op You Tube te zetten. Als we bij de aanlegsteiger komen is het echt droog. Een busje dropt ons met de bagage vlak bij het centrum van PP bij het Okay Guesthouse. Het is een soort backpackersplek, heel gezellig, schoon en goedkoop. Je krijgt een schrift met je kamernummer en als je iets eet of te drinken pakt moet je dat zelf in het schriftje schrijven; bij vertrek afrekenen. Dit is een goede plek om hiervanuit PP te gaan verkennen.