De halve wereld rond

In de Mekongdelta.

21 oktober 2008

Om half 7 staan we al bij een straatstalletje een ontbijt te bestellen want vandaag de 21ste oktober gaan we aan onze Mekongdeltatrip beginnen. Met een groep van 15 man gaan we naar de haven van Saigon, waar we in een bootje stappen dat ons in 3 uur naar het centrum van de Mekongdelta zal brengen. Helaas na 5 minuten varen blijkt de motor kapot te zijn, iets met de aandrijfas ofzo en we maken rechtsomkeert. Er blijkt geen andere boot beschikbaar te zijn.Dan gaan we met de bus daar naar toe. Onze gids belooft ons een ander stuk per boot te zullen regelen. Inderdaad varen we prachtige stukken over de vele rivieren van dit stroomgebied. We zien hoe de mensen aan,op en in het water wonen, leven en hun geld verdienen.Er wonen duizenden mensen hier aan de oevers van de vele rivieren die deel uitmaken van dit gebied. Ik had eigenlijk veel meer wildernis verwacht. We bezoeken een familiebedrijfje dat allerlei rijstartikelen produceert en verkoopt en we mogen van alles proeven. Weer op het water krijgen we een enorme plensbui op ons dak; gelukkig is deze boot overdekt. We lunchen met vis-springrolls en daarna gaan we met viertallen in kleine roeibootjes ov er de smalle riviertjes varen. Hier staan weinig of geen huisjes, wel veel fruitbomen en palm-bomen. Een vrouw staat aan de roeispanen. Dan doen ze hier allemaal: staande roeien.We spotten hier een IJsvogel. Dan varen we met een grotere boot door naar de beneden Mekongrivier waar we aanleggen in de stad Cantho om hier te overnachten. Onderweg zijn er veel kinderen die enthousiast naar ons zwaaien. 'Ons' is de groep van 4 Duitsers, 4 Nederlanders, 1 Belg, 2 Italianen en 4 Australiërs. De 2 Nederlanders zijn Menno en Evelien uit Bergen op Zoom die langer dan een jaar op reis gaan.Uiteraard wisselen we met diverse groepsgenoten ervaringen uit. Zo blijken de Italianen uit Fondotoche di Verbania te komen. Lang geleden was camping Isolino aan het Lago Maggiore een aantal jaren een vakantiebestemming van ons.

22 oktober.

De tweede dag is het weer vroeg op. Om 7.00 staan we klaar om naar de drijvende markt van Cai Rang te gaan. Er is veel bedrijvigheid te zien op en langs het water. Grote hoeveelheden ananas, pompoen, mango, pomelo,aardappelen e.d worden aangeboden. Aan een lange bamboestok hangt het product wat de boot in de aanbieding heeft. Deze markt is echter vooral bestemd voor de grote partijenverkoop dus voor ons niet echt interessant. Wel een plek om veel mooie plaatjes te schieten. We bezoeken daarna nog een rijstmolen en varen weer terug naar Cantho. Hier splitst de groep zich in de twee- en driedaagseboeking. De 2 gaat terug naar Saigon. Wij hebben de 3 dus gaan we nu met de bus naar Chaudoc, de grensplaats met Cambodja.. De bus blijkt vol, we gaan met nog twee dames in een auto. Dat is in ieder geval sneller. Voordat we vertrekken heb ik nog even tijd om wat foto's te versturen van de trip naar de Cu Chi-tunnels en de Caodaitempel; het verhaal lukt niet meer. Het is al donker, 6 uur, als we in Chaudoc aankomen. Hier hebben we een 'drijvend' hotel geboekt. En inderdaad we gaan er met een bootje heen en het geheel drijft op de rivier, heel mooi verlicht. We worden hartelijk ontvangen, krijgen een ruime kamer met zicht op de rivier en korte uitleg. Taxibootje naar het centrum is gratis en ook fietsen zijn beschikbaar. (via wat houten planken is de vaste oever ook te bereiken). We besluiten meteen om hier een extra dag te blijven; dan zien we nog wat van de stad en de omgeving en hoeven we morgen ook niet alweer om 6.00 uur klaar te staan voor vertrek. Geen probleem! Dan gaan we overmorgen maar verder met de boot naar Pnom Penh in Cambodja.Dat is hetfijne aan het reizen zonder tijdsdruk.

Elly

Wat moet het voor jullie, als jullie thuis komen, prachtig zijn om zo de hele reis nogmaals te beleven. Wat een uitkomst deze manier van verslaglegging en wat een prachtige ervaringen die jullie meemaken. We genieten van de verhalen en de foto's

Groetjes,
Elly V