De halve wereld rond

Trip vanuit Saigon

Op 20 oktober maken we een trip vanuit Saigon in noordwestelijke richting:naar de Caodaitempel en de Cu Chitunnels. De busreis erheen duurt 3 uur. Op de heenweg stoppen we onverwacht bij een werkplaats waar slachtoffers van de Vietnamoorlog te werk zijn gesteld en waarvan de winst ten goed komt aan slachtoffers hiervan. Met fijne preciesie worden kleine stukjes eierschaal op hout ingelegd, daarna afgelakt, geschuurd, bewerkt enz. De resultaten zijn prachtig. Natuurlijk is er een grote verkoopruimte naast van wanddecoraties, vazen, kommen,dienbladen enz..Daarna gaat het door naar de Caodaitempel, waar we om 12 uur een ceremonie bij kunnen wonen. De CaoDai is een mengeling van Boedhisme, Hindoeisme, Taoisme en christelijke religies.De kerk ziet er prachtig uit, het is de grootste in zijn soort in Vietnam. Na de lunch gaat het door naar de Cu Chitunnels. deze ondergrondse tunnels werden door de guerilla's gebruikt in hun strijd tegen de Amerikanen en Zuidvietnamezen tijdens de Vietnamoorlog. Onze gids heeft zelf die strijd van heel dichtbij meegemaakt en vertelt heel indrukwekkend over zijn ervaringen en het verwerken daarvan. We bekijken de tunnels en alles wat eromheen aan wapens,valstrikken e.d. is bewaard gebleven.

henk en maria.

hoi tineke en nard!
zo te zien en te lezen, gaat het op jullie vacantie prima naar de zin.
erg mooi zijn de foto's en de verhalen ,ga zo maar door. hier is ook alles prima vele groetjes van ons. tot een volgend bericht Henk en Maria daaaaaaaaaa.