De halve wereld rond

In Hoi An.

10 oktober 2008 Eerste dag in Hoi An

Vanmiddag om een uur of 1 waren we in Hoi An. Onderweg regent het een paar keer flink en vlak voorbij Da Nang ligt er een brommerrijder op de weg die een flinke klap heeft gemaakt; het ziet er heel akelig uit! Brommers en ook fietsers rijden hier bijna allemaal met mondkapjes voor, soms zeer modieus,voor zover ze dat kunnen zijn. Ze doen dat voornamelijk tegen de vervuiling en stof van de straat. We werden keurig door de bus in de goede straat afgezet. We vonden het hotel dat we uit de Lonely Planet hadden gekozen te duur. In dezelfde straat waren nog veel meer hotelletjes dus geen probleem. We willen hier een aantal dagen blijven dus dan tikt een verschil van 5 en een halve euro per nacht toch aardig door. Een uitstekende kamer, ruim, schoon,met balkon, tv, koelkast, airco (die gebruiken we nooit) en 2 fans (die gebruiken we wel) en gratis gebruik van internet, Dan is 8 euro per nacht toch een goede deal.We zijn eerst wat te eten gaan zoeken en daarna hebben de oude stad bekeken. Die is hier helemaal autovrij en bepaalde gedeeltes mogen ook geen brommers komen. Een eethuisje aan de rivier was snel gevonden..Ze hebben overal in Vietnam heerlijk verse stokbroodjes de hele dag door,nog een overblijfsel uit de Franse tijd. De Japanse (overdekte) brug zijn we daarna gaan bekijken en verder zo maar wat rondgedwaald. Het stikt hier van de kledingzaken, d.w.z. zaken die vooral op bestelling kleding voor je maken. Vandaag uitgezocht en gepast, morgen klaar. Nu zijn we natuurlijk met zo weinig mogelijk kleren op reis gegaan dus om hier nou een aanvulling op de garderobe uit te zoeken?/ ik moet er nog even over nadenken. De kwaliteit van de stoffen schijnt wel heel goed te zijn en het is spotgoedkoop.Verder zijn er kunstwinkeltjes, houtsnijwerk- en keramiekwerkplaatsjes dus de Dongetjes kunnen we hier wel kwijt de komende dagen. Ook het strand is hier vlak bij, fietsen en brommers zijn er te huur en er is een groot aanbod van boottochtjes op de rivier en naar de dichtbij gelegen eilanden.Er staan prachtig mooie, oude, goed bewaard gebleven huizen en panden. Het is een heel sfeervol dorp met een zeer aangename temperatuur. Vanavond vlak voordat we deur uitgingen om te eten heeft het vreselijk gehoosd. We wilden in de buitenlucht eten dus dat ging niet door.Ook op de terugweg stroomden de straten weer vol en voordat we het restaurant verlieten kregen we een regencape mee, aardig .hè? Nou wij zitten op de vierde verdieping gelukkig voorlopig nog droog.

11 oktober 2008. Dag 2 in Hoi An.

Het heeft de hele nacht geregend en ook nu komt het nog met bakken de lucht uit. Ons plannetje om vandaag fietsen te huren en de omgeving te verkennen en naar het strand te gaan valt dus echt in het water. Dan maar wat rondhangen in de hostel, wat mail beant-woorden, reacties lezen, een uitgebreid verslag maken en wat op het internetrondneuzen. Voor morgen hebben we een tourtje naar My Soon besproken, dat is een ru'ine tempelcomplex in de jungle, een soort van Ankor Wat. We gaan heen met de bus en terug met de boot. Lijkt heel leuk. Hopelijk wordt het nog wel even droog vandaag. Gelukkig hebben we tijd zat dus zolang het goed bevalt blijven we nog.

Gemmy

Wat heerlijk als je de rust en de tijd hebt om op je gemak de omgeving te bekijken of bij slecht weer besluiten om dit uit te stellen. Geniet ervan!

dé

we merken wel dat jullie een eigen laptopje hebben, krijgen nu elke dag verslagen. Ik moet mijn rooster even omgooien hoor, zodat ik elke dag kan lezen. Veel plezier in Hoi An.