De halve wereld rond

Van Hanoi naar Hue.

8 oktober 2008 Cat Bay Island en weer terug naar Hanoi.

Heerlijk geslapen! Het regent! De mensen die vandaag de toer gaan doen hebben aardig pech. Om half 9 zitten we weer op de boot die ons via een mooie route terug brengt naar het vaste land. Halverwege moeten we nog een keer overstappen op een grotere boot. In Halong Bay City krijgen we een uitgebreide lunch en dan gaat het weer in een bus(je) met wat krappe beenruimte terug naar Hanoi.Naarmate we de stad naderen neemt het aantal brommers en het getoeter toe.We worden bij ons hotel afgezet,hebben nog even tijd om het verslag bij te werken en wat eten in te slaan voor de lange trip van vannacht.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­9 oktober 2008 Hué.

Om half 9, na 12 uur in de bus en 650 kilometer zijn we in Hué aangekomen. Het viel eigenlijk wel mee. Er was meer ruimte dan in een vliegtuig en je kon de rugleuning een heeel eind naar beneden zetten. Dankzij het nekkussentje (afscheidscadeautje van de Reigerlaan!) heb ik geen pijnlijke nek. We hebben in de Lonely Planet een hotelletje uitgezocht en als ik de naam en het adres aan de buschauffeur laat zien, zet hij ons keurig practisch voor de deur af. Er staat zelfs iemand van de receptie om ons met de bagage te helpen!. Later krijg ik door dat hij een telefoontje naar het hotel heeft gepleegd en dat ze zo doende op de hoogte waren van onze komst. We krijgen een ruime kamer voor een prikkie. Het is hier geen hoogseizoen meer dus de prijzen zijn aanzienlijk gezakt. We gaan eerst douchen en dan in het eethuisje tegenover een uitgebreid ontbijt pakken. Ze hebben zelfs yoghurt met müsli en vers fruit....smullen! We zijn hier 1 dag en gaan morgen door naar Hoi An. Er is hier voor 1 hele dag genoeg te zien maar meer hoeft ook niet. Er is een oude stad binnen een 10 kilometer lange stadsmuur die de moeite van het bezoeken waard is. De citadel ligt aan de overkant van de 'Purfume River',op wandelafstand van ons hotel. Dat doen we dan ook en gaan niet in op veel riksja-en brommeraanbiedingen om ons ergens heen te brengen.We wandelen de citadel rond en bekijken de gerenoveerde gebouwen. Er moet nog veel opgeknapt worden hier; er is veel door eerst de Fransen en later de Amerikanen beschadigd. Volgens de L.P. moeten er ook olifanten rondlopen,maar die vinden we niet. Het is heel warm hier, toch weer een paar graden meer als in het noorden, dus om een uur of vier vinden we het genoeg en lopen 'hotel'waarts.( is waarts nou wel goed gespeld met een t, het ziet er raar uit, er zit nog geen spellingscontrole op de laptop).Hoera het is gelukt voor de eerste keer het vehaal van vandaag staat vandaag ook op reismee. Dat zal niet vaak gebeuren. Morgen dus door naar Hoi An Groeten allemaal.

Laura

Hoi An vond ik echt geweldig! Een van de mooiste, meest sfeervolle plaatsen in Vietnam!! Geniet ervan! Je kunt er ook een kookcursus volgen aan de rivier, erg leuk. Dan ga je eerst naar de markt inkopen doen en daarna leer je hoe je de gerechten moet maken en aansluitend heb je dan een etentje (staat in de Lonely Planet.....iets met "red" geloof ik...)! Of een fietstocht maken in de omgeving. En vergeet niet om kleding te laten maken: dé plek in Vietnam om dat te doen!
Liefs, Laura.

josephine

Ik geloof dat Laura red bridge bedoelt. Leuk om jullie verhalen te lezen, zo beleef ik mijn eigen reis door Vietnam weer een beetje. Als je 's avonds in Hoi An gaat winkelen of eten neem dan vooral een zaklamp mee! Het licht valt er nogal eens uit.
Doei.

Wieke

Hoi Tineke en Nard,
Aan de hand van jullie verhaslen en foto's krijg je een heel goed beeld en beleef je het mee. Dat vind ik fantastisch.
Kunnen jullie goed tegen de hitte?
Geniet met volle teugen.
groetjes.
Wieke

Laura

Oja, een zaklamp ja......heeeeeeeel handig!! En noodzakelijk! Idd Josephine "red bridge" zegt mij ook wat......het ligt toch ook aan de rivier bij die rode brug?
Nou, dat vinden jullie vast! Ik beleef het ook weer opnieuw mee hoor........dus ook alle avonturen met Josephine! Groetjes, Laura.

Marietta

Hoi, hier komt de herfstvakantie in zicht, slechts 5 daagjes. Wat geweldig toch voor jullie zoveel mee te maken. Spannend verhaal van die brutale aap. Geen broodje-aapverhaal, toch?
Groetjes, Marietta

José Deeben

Ja ja, jullie komen dus nog niet naar huis?
Wrijf het er maar in.
Maar ondertussen geniet ik echt van jullie mooie verhalen en foto's.
Ga zo door!
Veel groetjes.

elly

Mooi zeg die foto's. Wat een natuur! En van de verahlen geniet ik ook volop. Krijgen jullie daar iets mee van de financiële crisis over de wereld of doen ze daar niet aan sparen en beleggen?

Groetjes,
Elly

Anke en Wim

Hoi Nart en Tineke,

Zo te lezen gaat alles goed met jullie. gelukkig maar. Wij zitten te wachten op onze bevestiging om naar Tibet te gaan. vermoedelijk de 12e as. De cruise over de Yangtse was heerlijk relaxed.

Groetjes,
Anke en wim

Jeannette

Geweldig wat jullie meemaken. De reisverslagen zijn een genot om te lezen. Marika draait regelmatig wat uit om aan ma te laten zien. Dus dat zit goed.
De reacties vind ik ook zo leuk, tips krijgen terwijl je daar bent. Leve het internet.
groetjes van Jeannette en Flip