De halve wereld rond

Halong Bay.

7 oktober 2008.....Xin chao = hallo

Om half acht staat het ontbijt voor ons klaar.Toen we uit onze hut kwamen was het een wondermooi gezicht. Tussen de hoogoprijzende rotsen, hier en daar een andere slaapboot en de stilte om ons heen. We zetten langzaam koers naar Cat Ba eiland. Onze groep is inmiddels uitgedund: sommigen gaan op eigen houtje het eiland verkennen, anderen hebben een 2-daagse tour gekozen en gaan terug naar Ha Long City. We blijven met z'n zevenen over, Twee Oostenrijkse meiden en Mat, Vicky en hun 3-jarige dochtertje Lara uit Australië.

Aan het haventje staat een busje klaar en we laden onze bagage in en rijden door een prachtig landschap, (alweer of nog steeds) naar de ingang van het nationale park dat het halve eiland beslaat. We wandelen een stuk en beklimmen zo.n 20 minuten een berg. Boven gekomen hebben we helaas geen uitzicht maar...we zijn op een bijzondere plek want van de bomen op deze top werd vroeger voor een veeleisende keizer het hout gebruikt om eetstokjes te maken! We gaan weer naar beneden met onze gids en hij leidt ons naar de Kikkervijver. Helaas het is nu geen regentijd dus er is geen kikker te zien of te horen. Het is één groene soep met het nodige plastic afval erin. We maken er maar wat grapjes over, hij kan het ook niet helpen. Dan gaan we naar Cat Ba Town, waar we zullen overnachten,. We checken in en krijgen een fantastische grote kamer, met bad en balkon.Na de lunch gaan we met zwemspullen naar 'Monkey Island'. Er zouden apen rondlopen die volgens de Lonely Planet nog al agressief en bijtgraag zijn. Maar er is ook een mooi zandstrand dus we gaan. Eerst weer mer de bus naar de boot en na een minuut of 10 varen ( we komen weer door een drijvend dorp) komen we aan op een ander gedeelte van Cat Ba eiland. Inderdaad de apen zijn agressief en we merken dat al gauw omdat Christine uit Oostenrijk een aap achter zich aan krijgt als ze haar t-shirt wil pakken dat een aap weg wilde graaien. Oei dat is schrikken!! Gelukkig heeft ze geen krabben of beten opgelopen. Ze is haar t-shirt en het hoesje van haar fototoestel kwijt. We waarschuwen een oppasser maar die reageert niet erg actief; zulke dingen maakt hij natuurlijk elke dag mee met toeristen die zo nodig foto's van apen willen maken.We gaan maar een eind verder op een half uurtje zwemmen. Het water is heerlijk warm. De gids komt ons halen voor de boot en hij heeft zowaar de door de aap gestolen spullen bij zich .Dan weer terug met de boot en naar het hotel om te douchen en uit te rusten De wireless internet verbinding werkt niet zo goed in het hotel dus vanavond maar weer even op de 'ouderwetse' manier in het internet café om de hoek. Het avondeten is ook weer prima.Natuurlijk staat er vis op het menu. Het is gezellig onder het eten met veel verschillende nationaliteiten allemaal op reis door Vietnam. Van mensen die van zuid naar noord reizen krijgen we nuttige tips voor het vervolg van onze reis. Morgen de laatste dag hier. 's Morgens eerst terug naar het vaste land, dan naar Hanoi terug waar we om half 7 in de nachtbus naar Hué stappen om 12 uur later daar aan te komen.

PS: Graag horen we even terug of de kaartjes die we vanuit China naar ons moeder hebben gestuurd al zijn aangekomen. Houden jullie haar op de hoogte van onze belevenissen en bekijkt ze af en toe wat foto's??? Kunnen we Flip en/of Rob nog blijmaken met wat muntjes? We vinden de reacties die we krijgen heel leuk. We lezen ook onze eigen mail elke keer als we een verhaal plaatsen alleen kan het beantwoorden hiervan soms even duren en soms schiet het er helemaal bij in maar we lezen het wel!!! Tot een volgende keer maar weer......dambiet.

Abe en Alice

Hoi Luitjes,

We vinden het nog steeds geweldig om bijna iedere dag op de hoogte te zijn van wat jullie doen en of gedaan hebben.

Groetjes Abe en Alice