De halve wereld rond

Kennismaken met Vietnam

5 oktober 2008 Op pad in Hanoi

De hele nacht heeft het gekletterd van de regen (er is een typhoon in de buurt) en het was broeierig heet We krijgen een prima ontbijtje en praten met wat andere gasten.We willen naar Halong Baai en het eiland Catba Eiland. Dat moet schitterend zijn. Voor een spotprijs boeken we een 3-daagse tour daarheen inclusief vervoer,boottrips,maaltijden, kajakken en wandeling met gids. De komende dagen zijn we onder de pannen. En dan Hanoi...We logeren in de oude stad; het eerste wat ik vanochtend zag toen ik naar buiten stapte (gisteravond laat was het uitgestorven): de straat was verandert in een markt. Onze straat is de vlees-/vis- en andere dieren verkoop 's morgens vroeg. Manden vol met allerlei kruipend, kronkelend en spetterend spul, grote lappen vlees in allerlei kleuren en veel volk er omheen om te onderhandelen over de dagprijs. En dan al die brommers in alle straten; het zijn er niet veel, het zijn er VERSCHRIKKELIJK VEEL!!!!!! En allemaal toeteren. Jouw tip Laura hadden we zelf ook al bedacht, want anders kom je nooit aan de andere kant van de straat: gewoon gaan, even mikken, voor of achterlangs en hup naar de overkant. Nog nooit heb ik zoveel bromfietsers zien rijden, gewoon in file. We zijn eerst naar het Hoan Kiem meer gelopen, vlak bij ons hotel. En daarna er omheen. Een mooie grote vijver eigenlijk met een eilandje erin waar een tempel op staat gewijd aan een schildpad die ooit lang geleden een zwaard naar de bodem heeft gebracht. Dat was het zwaard van ene keizer Le Thai To die zijn vijanden had verslagen ergens in de 15e eeuw. Er is een rustig terras daar aan het water waar we lekker hebben uitgerust en gegeten. Daarna hebben we geprobeerd naar de grote rivier te lopen die door Hanoi stroomt : de Rode Rivier, maar die expeditie eindigde in een soort kruip-door-sluip-door steegjescomplex. We hebben een glimp opgevangen en het daar bij gelaten. Dan terug naar het hotel,verslagje schrijven,douchen en de deur weer uit voor het avondeten. Op aanraden van het meisje aan de balie vinden we een uitstekend en spotgoedkoop restaurantje. De terugweg gaat wat lastiger; we missen een afslag en komen op de nachtmarkt terecht. Met een fietstaxi dan maar terug naar het hotel. Dat is wel weer leuk voor een keer,