De halve wereld rond

In en om Yangshou

27 september 2008 Yangshuo.
Na het ontbijt verkennen we de stad.Gezellige straatjes ingesteld op toeristen, westerse maaltijden en zelfs een Nederlands restaurant. Langs de rivier lopend zien we van alles: bamboevlotten om een tochtje mee te maken, citrusboomgaarden, allerlei moestuinen en mannen en vrouwen die zwaar werk verrichten: ze halen met rieten manden zand beneden uit de rivier. Om 4 uur gaan we met de groep naar Xingping om daar een boottocht te maken over de 'Li' en we zien het prachtige karstlandschap aan alle kanten om ons heen. Adembenemend mooi. De Chinezen hebben de verschillende formaties fantasievolle namen gegeven zoals:
'Leeuw die negen paarden bekijkt', en 'Kameel die de rivier oversteekt'. Na het diner in het kleine vissersdorp gaan we opnieuw het water op. Nu om in het stikdonker te kijken hoe een visser met behulp van tamme aalscholvers vis binnen haalt. Een felle lamp lokt de vissen en de getrainde aalscholvers, die een ring om hun hals hebben (zodat ze de vis niet kunnen inslikken) worden door de visser uit het water gehaald en moeten hun buit inleveren. Het blijft verbazingwekkend wat we hier allemaal meemaken.

28 september 2008:Zondag, vandaag gaan we fietsen!
We huren 2 fietsen (a 1 euro) en Lin, een gids die ons de hele dag de mooiste plekjes zal wijzen. Langs de rivier de Yulong is het ongelofelijk mooi: de ene rotspartij na de andere. Op deze ondiepe rivier kunnen alleen maar bamboevlotten varen (zonder motor). Daar wordt druk gebruik van gemaakt. Een tweepersoons bankje, parasol en gondelier, heel romantisch. Je kunt bij het opstappen een soort waterpistooltje kopen om voorbijgangers op het water nat te spuiten. Wij fietsen een heel eind deze rivier af waar aan de andere kant pinda's, citrusvruchten (o.a de supergrote pommelo) en pepers worden verbouwd. We gaan de 'Dragon-cave' bekijken: Een Chinese gids die in een megafoon schettert wijst ons de mooiste plekjes in de grot. Uiteraard voor ons onverstaanbaar. Lin probeert zoveel mogelijk te vertalen. We gaan een paar keer een stukje met een bootje en zien schitterende druipsteenformaties, soms met gekleurde lampen erop en met de meest fantastische namen. Bij ons in Europa zijn ze zeer zuinig op dergelijke grotten, maar hier mag iedereen overal met zijn handen aanzitten. Lin blijft de hele tijd enthousiast over van alles en nog wat vertellen. Ons volgende doel is 'Moonhill' (de naam zegt genoeg als je de foto bekijkt). Prachtig om te zien en pittig om te beklimmen. In ongeveer 30 minuten zijn we de hoogte van de halve cirkel. Je kunt nog verder omhoog maar wij vinden het wel hoog genoeg. De hele klim lopen 2 verkoopsters met een koelbox om de nek en waaier in de hand mee naar boven, steeds vragend of we nog niet moe zijn en of we niks willen drinken. Boven koopt Nart een blikje cola voor 10 yuan=1 euro. Ik weiger zo'n belachelijke prijs te betalen (normale prijs is ong. 30 cent). Het uitzicht boven is de vermoeiende klim ruimschoots waard.
Als we weer naar beneden gaan lopen de dames nog steeds mee. Lin is beneden op het terras blijven wachten op ons en wij gaan daar nu ook een bak soep eten. Via allerlei kleine paadjes dwars door dorpjes en rijstvelden leidt Lin ons weer terug naar Yangshuo. We kopen onderweg een pommelo ( de oogst hiervan is in volle gang want er staan tientallen kraampjes langs de kant van de weg). Het laatste stuk zien we ook veel waterbuffels. We hebben heel wat kilometers gefietst met Lin en het was een schitterende dag. We schrijven nog even een aanbeveling in haar dagboek voor we afscheid nemen. Het aantal foto's dat ik heb gemaakt vandaag zal ik drastisch moeten reduceren; er was zoveel moois te zien.

29 september 2008: Een aantal pogingen om foto's en verhaal te versturen zijn mislukt. Het was vandaag een rustig dagje voor ons, hoewel het stadje is overspoeld door toeristen: het is een aantal dagen weer feest in China.

30 september 2008; Gelukkig alle foto' en verhalen kan ik versturen. Ook het vorige verhaal over Kungming is aangevuld. We gaan vanavond om 19.00 uur met de nachttrein naar Guangzhou(Kanton), waar we morgenochtend tegen achten aankomen. We gaan dan meteen met de bus naar de boot om tegen de avond in Hongkong te arriveren. tot de volgende keer.Groeten.

Elly van der Vaart

Schitterend, hebben jullie ook de olfiant gezien? Ook in het karstgebergte en dichtbij die bergen die op de bankbiljetten staan. Dat weet ik van een collega die net terug is en een half jaar daar op de universiteit heeft gezeten. Zij heeft hier ook schitterende foto's van. Wij genieten dus nu weer met jullie mee. Zo kom je nog eens ergens. En je hoeft erniets voor te doen!! Toch ben ik wel jaloers hoor :)

Lieve groetjes,
van Elly

ps Tineke, ons optreden met Valvald'rie was super en Piets was zo tevreden over ons!!!