De halve wereld rond

Van Kunming naar Yangshuo

25 september 2008. Kunming.
Half 8 zijn we al op. We moeten 70 voorbij Kunming zijn voor de 'highlight' van deze streek.. Was het verkeer in de vorige grote steden druk, hier is het een regelrechte puinhoop.
Er wordt aan alle kanten aan de weg gewerkt om het te 'verbeteren'. Om 12.00 uur komen we in een file terecht die blijkbaar onoplosbaar is want op de 3-baansweg (er lopen hier wegen op 4 niveau's),
komt er ineens verkeer uit tegenovergestelde richting aanrijden via de rechterrijstrook.
Het wordt steeds drukker vanaf die kant en voot ons zien we auto's, bussen en vrachtwagens keren op de weg en terug rijden.
Tot onze grote schrik gaat ook onze buschauffeur rechtsomkeerd. Luid toeterend en met de knipperlichten aan rijden we als spookrijders terug naar de vorige afslag. Het is een complete chaos: links en rechts komt verkeer ons voorbij.
Je gelooft je ogen niet Iedereen die ons nu tegemoet komt krijgt in de gaten dat er verderop een file staat en gaat keren op de weg. Alleen heler grote vrachtwagens moeten door, zij zijn te lang om om te draaien.
Rond 14.00 uur zijn we in 'Stone Wood', ofwel het stenen bos en dat is het danook een woud van rechtopstaande, soms in het water en vaak zo dicht op elkaar dat we ons op de stijle trappetjes Hans en Grietje wanen in een sprookjesbos.
Het is een doolhof en met moeite vinden we weer paden waar we andere bezoekers tegenkomen. Helaas regent het af en toe waardoor de paden glibberig glad worden.
Rond 17.00uur gaan we terug naar Kunming voor 1 overnachting hier. Op de tv zien we 3 Chinese astronauten de lucht in gaan.

26 september 2008. Van Kunming naar Yangshuo
Tot drie uur hebben we vandaag de tijd om Kunming te bekijken. Het is druilerig weer, dus de plu gaat mee.
We bezoeken het centrum met mooie poorten, moderne winkels en marktstraatjes. Kunming is de provinciehoofdstad, dus veel hoge, grote, moderne bank- en kantoorgebouwen.

Later in de middag vertrekken we naar de luchthaven om anderhalf uur later in Guilin te landen.'s Avonds om half 8 zijn we daar.
Nog 65 kilometer met de bus en we zijn in Yangshuo waar we de komende 4 dagen blijven.