De halve wereld rond

Dali

22 september 2008.

Onderweg naar Dali: We zien rijst, tabak, mais - en zonnebloemvelden.er wordt hard gewerkt. De rijst wordt gesneden, te drogen gelegd, in bossen gebonden, meestal in grote manden uitgeslagen( zodat de korrels eraf komen) en in grote hoeveelheden afgevoerd, te voet, per fiets, per kar of gemotoriseerd. Ons hotel is midden in de oude ommuurde stad. 's Middags gaan we eerst op verkenning; ook hier net als in Lijiang veel winkeltjes en eethuisjes, alleen minder druk. De imposante Cangshangbergen omringen Dali en vlakbij ligt het Erhai-meer.

23 september 2008

We gaan vandaag op de fiets de omgeving verkennen. Voor3 euro hebben we de hele dag 2 ATB's. Eerst naar de Chongsheng-tempel met de beroemde 3 pagoden. De entreeprijs mag er wezen: 12 euro p.p. Maar dan zie je ook wat! Er is wel weer veel trappenklimwerk, vermoeiend in de hete zon! 16 verdiepingen heeft de grootste pagode maar liefs! Je kunt er niet in maar wel omheen lopen. Nadat we hier een tijdje hebben rondgekeken, fietsen we richting het Erhai-meer, dwars door de rijstvelden. Het is oogsttijd dus is er veel aktiviteit. Het meer bereiken lukt wel, maar we willen erlangs fietsen en dat gaat niet. De meeste paden lopen dood aan het water. Uiteindelijk bereiken we een kleine aanlegsteiger voor veerbootjes. Er is veel te zien, ook in de dorpjes waar we doorkomen. Inmiddels hebben we aardig zadelpijn van die harde zadels en gaan we via de grote weg terug naar Dali. Even geen hobbelweggetjes meer! Lekker douchen in het hotel en uitrusten: het was een hete, vermoeiende dag.

24 september 2008

Vanochtend is de lucht boven de Canshan-bergen helder. Goed voor een wandeling op niveau. Met een heeeeele lange stoeltjeslift gaat het naar zo'n 2600 meter hoogte. Daar ligt na een aantal trappetjes een 'easy-going' wandelpad, helemaal betegeld. We gaan de 11 kilometer naar de cabinelift lopen en vandaar weer naar beneden. Het is niet druk en we zien wat vogels, vlinders en veel bloemen en planten. Halverwege komen we bij ' Seven Dragons Maidens Pools'. Een waterval komt hier de bergtop afzetten en stroomt via 7 poelen verder naar beneden. De rotsen ernaast zijn kaal en we klauteren hier een heel eind naar boven zodat we een mooi overzicht hebben. Het is heel spectaculair! De (6pers.) cabinelift steekt eerst een heeeeel diep dal over alvorens af te dalen. Onnodig te zeggen dat het uitzicht adembenemend is!! Het Dalidal en het meer met de eilanden is goed te zien. Het was alweer een schitterende dag! Morgen moeten we vroeg op; we vertrekken al om half acht voor een busreis van een uur of zeven naar Kunming. Hartelijke groeten maar weer.

Elly van der Vaart

Geweldig om te zien en te lezen waar jullie je mee bezig houden. Echte Hollanders ontdekken de omgeving per fiets. Super!

Geniet en laat ons mee genieten.

Groetjes uit Dommelen

Alice en Abe

Zo, wij hebben de vakantie van Corfu er weer op zitten (zijn deze keer heelhuids gebleven) en hebben de reisverslagen van jullie weer op onze gemak gelezen en er weer ontzettend van genoten van al dat moois.
Veel liefs Alice en Abe