De halve wereld rond

Xi'an en Chengdu

13 september 2008: Om half 9 staat de bus klaar om ons naar het Terracottaleger te brengen, zo'n 35 kilometer buiten Xi'an. Het legeris in 1974 ontdekt door een boer die een waterput aan het graven was. Een klein gedeelte van de totale vondst is al uitgegraven en voor publiek toegankelijk. Het geheel bestaat uit een enorme overdekte kuil metzo'n 600 levensgrote beelden (strak in het gelid naarhet oosten kijkend). De kuilen 2 en 3 bevatten honderden krijgers en strijdwagens, cavaleristen en voetsoldaten. De gaafste exemplaren staan in een aantal vitrinekasten. Deen 2 beelden zijn hetzelfde. Eeen imposant geheel! Vooraf bekeken we een 360 graden film over de geschiedenis van het leger. De boer die de ontdekking heeft gedaan zit elke dag een paaruur boeken te signeren en wil NIET op de foto. We bezoeken vervolgens een zijdefabriek, de markt voor Chinese geneeskrachtige kruiden waar ook gedroogde zeepaardjes, hagedissen, slangen, schildpadden, mieren en nog meer van dat spul te koop is. ik koop een potje tegen muggebeten, en soort tijgerbalsem. De boeddhistische tempel Da Yan Ta is ons laatste doel van deze dag. De Grote Ganspagode is het oudste gebouw van Xi'an (bouwjaar 652) met 7 verdiepingen en gebouwd ter ere van de legendarische monnik Xuanzang die helemaal naarIndia is gelopen om zich te verdiepen in het Boeddhisme. We hebben heeeel veeel gezien vandaag.

14 september2008: Het is Maanfeest in China en daar hoort 'Mooncake' bij. Gisteren liep iedereen al met grote dozen rond. We vonden 2 kleine mooncakejes op onze kamer. Nart vond ze lekker ( 1 smaakte naarvis, de andere vond ik superscherp!).

15 september 2008; Vandaag is Harold jarig en viert zijn 28ste verjaardag. Nog een keer VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!! Inmiddels zijn we met de nachttrein van Xi'an naar Chengdu gereisd. Het was een boemeltje dat er zo'n 16 uur over deed. Hier blijven we 3 nachten, 1 nacht langer als gepland. We vliegen naar de volgende bestemming Lijiang omdat de weg van de busroute door een aardbeving (een maand geleden) is vernield. Van middag hebben we Chengdu te voet verkend; eerst langs de Jinjangrivier naar het Tianfuplein met z'n vele fonteinen en daarna naar een gezellige theetuin waar weer veel zang, dans en muziek te zien en te horen was. De mensen zijn hier erg vriendelijk en hulpvaardig: je hoeft maar even op je plattegrondje te kijken of er wordt al gevraagd of je hulp nodig hebt. In het centrum van de stad wemelt het van de nieuwe hoge (meestal glazen) gebouwen, dure winkels en brede straten vol met verkeer. Een metro is in aanleg.

16 september 2008.

We bezoeken vandaag het wereldberoemde Chengdu Panda Breeding Center. Naast de oudere panda's zien we ook de meer beweeglijke pubers en, het allerleukste, de pasgeboren kleintjes van een half jaar, 2 maanden en 2 weken oud. Die laatste liggen nog in de couveuse, nog bijna helemaal kaal en de ogen dicht. Helaas mogen we hier geen foto's maken. Ook de kleine of rode panda is in het centrum. We komen in het park onze Zweedse reisgenoten uit de Moskou- Ulaan Baatortrein tegen. Het weerzien is hartelijk. Het Centrum wordt nog steeds uitgebreid; de dieren leven hierin een zo goed mogelijk nagemaakte leefomgeving en elke geboorte is weer een feest. Inez uit onze groep is helemaal blij als ze (tegen betaling) op de foto kan met een van de Panda s en hem ook mag aaien. Als we het park verlaten is het gaan regenen: een mooie gelegenheid om het reisverslag bij te werken en foto's te versturen. tot een volgende keer Hartelijke groeten uit Chengdu!!

Elly van der Vaart

Prachtig wat jullie allemaal zien. Waar ze ook al geen feest van maken he die chinezen. Moon feest! Geniet van alles en laat ons maar lekker meegenieten.
Als het niet te veel moeite kost mag je ons e-mail adres wijzigen in famvdvaart@onsmail.nl. Als het niet kan laat maar we kunnen nog tot maart ons oude adres ophalen.

Liefs en geniet,

Elly van der Vaart

dé

Toevallig van de week over het terracottaleger gelezen, lijkt me indrukwekkend.
Daan is inmiddels gearriveerd in Hong Kong en zal er tot eind januari blijven. Dus ogen open als je daar bent en doe hem de groeten van me als jullie hem zien.

Frans

Misschien ten overvloede: We kunnen (een beetje)meegenieten met Tineke en Nart.
Het Drents museum heeft de tentoonstelling over het Terracotta Leger afgesloten met 354.105 bezoekers! Het is daarmee de meest succesvolle tentoonstelling ooit in Noord-Nederland. Vanaf 1 oktober is de tentoonstelling 'Het Terracotta Leger van Xi'an' te zien in Maaseik (België).

Rohan de Waard

Lieve Oma en Opa,
Heb al een keer met papa de bloemetjes mogen water geven was wel gek. Ik kom binnen en kan oma en opa niet vinden, na een tijdje zoeken nog steeds niet gevonden.........?? Ik mis jullie wel hoor. Ik ga zelfs al af en toe zelf met hulp van papa of mama naar de wc knap he!
Ik wens jullie nog een goede en veilige reis toe ook namens papa en mama.
Hele dikke kus van Rohan

Josephine

Leuk en herkenbaar allemaal. Vergeet niet in Chengdu de bekende hotpot te eten!!