De halve wereld rond

Laatste dag Beijing,eerste dag in Xian.

Laatste dag Beijing: de bagage wordt in de lobby gezet en we hebben nog tot 17.00 uur de tijd om door het Tiantanpark te struinen. Veel vooral oudere Chinezen zijn bezig met lichamelijke. geestelijke en culturele ontwikkeling: we zien stijldansen,Tai Chi, dansen met slingers, met parasolletjes, met linten, balletjes. Ze spelen Majong, Go, Schaken en domino. Ze oefenen op hun blaas- en of snaarinstrumenten, zingen alleen of in groepen al dan niet met dirigent, haken breien en kletsen. Een zeer boeiend en elke keer weer een verrassend gebeuren. Rond een uur om half 12 wordt het rustiger; tijd om wat te eten en te slapen (alle bankjes zijn bezet). Alleen rond de tempel lopen nog wat toeristen. Op de foto's kun je zien hoe kleine kinderen die nog niet zindelijk zijn zonder luier rondlopen. (Speciaal voor Laura en Josephine). Is dat ook iets voor Rohan??? In de middag de luidsprekers weer het lied 'One world, one dream' horen. Je hoort het door de hele stad. De Paralympics zijn voor de Chinezen minstens zo belangrijk als de gewone, te zien aan de lange rijen voor de verkooppunten. Bij het verlaten van het park buurt Nart even met een gehandicapte Chinese jongen (Xiao Shu Mahe) en zijn vader. Ze willen samen met hem op de foto en wisselen mailadressen uit.

Om 19.00uur vertrekt de trein naar Xian. Onze Shoestringgroep (totaal 9) is verdeeld over 2 coupes, die helemaal open zijn en bestaan uit 2 x 3 bedden boven elkaar. Wij zijn met Anke en Wim (uit Domburg) uit Inez uit Hoogeveen en een Chinees meisje ingedeeld. Helen, onze Chines reisleidster, zit met de rest ernaast. Prompt om 22.00 uur gaan alle lichten uit in de trein. Iedereen moet stil zijn en gaan slapen.

13 september 2008

Prompt om 05.15 uur gaan alle lichten op volle sterkte aan: iedereen opstaan! Om 07.00 uur zijn we in Xian. Na het inchecken gaan we meteen op pad. We bezoeken de Bell-tower, de Drum-tower en gaan dan via de moslimwijk naar de grote Moskee, die traditionele Chinese pagodes als minaretten heeft. Na een hapje en een drankje aan de straatkant gaan we de grote stadsmuur op bij de westpoort. De stadsmuur van Xian is de bestbewaarde in heel China, 12 meter hoog, 11 meter breed en 13 kilometer lang. Bij de Zuidpoort houden wij het voor gezien. Het weer is drukkend warm. Even het verhaal en de foto's versturen in alweer een kollossale internetzaal ( zo' n3 a 400 computers staan hier). Ik zit voor een scherm dat veel weg heeft van een breedbeeld-tv. Groetjes uit XIAN.

marjo

hoi nard en tineke
bedankt voor jullie vele berichten en foto's het is net of wij de reis ook een beetje maken. Ik hoop dat je het vol houd om te mailen. wij volgen het iedren dag.
groetjes henk en marjo

Els Naderman

Hallo Nart en Tineke,

Ik volg Marjo hierboven. Heel fijn om mee te kijken/lezen met jullie ervaringen.

Liefs
Lammert en Els

Rob & Marika

Hallo daar in Verweggistan.

We hadden nog wat leeswerk en fotowerk in te halen. Nou was alle werk maar zo leuk. We zijn nu een week terug uit Schotland en nog druk bezig met de eigen foto's. Wel een wezenlijk verschil hoewel wij ook wel een paar regenbuitjes hebben gehad. Het ziet er spannend, indrukwekkend en interessant uit. Als ik hoor hoeveel ervaringen jullie opdoen dan moeten jullie inmiddels wel een giga hoofd hebben gekregen om de gegevens allemaal opgeslagen te krijgen. Het is heerlijk om mee te genieten door jullie lens en door middel van jullie verhalen. De chinese muur af lopen is dus toch iets te lang. Een wel erg lange afstands route.

Tot mails,

Rob & Marika