De halve wereld rond

Op pad in Beijing

6 september 2008.

Vandaag bezoeken we de Verboden Stad en het Tiananmenplein. Een gigantisch mooi en vooral groot complex waar we een aantal uren onze ogen uitkijken. Daarna een internetcafe waar je op een van de 100 computers voor 30 cent per uur aan de slag kunt, We rusten meteen even uit. Buiten is het benauwd en er hangt een dikke smog. Onderweg naar ons hotel lopen we een druk eethuis binnen om een hapje te eten. Eeen kabaal daarbinnen, niet te geloven. We lachen ons rot om de obers die een hele show maken van het opdienen en afruimen van de gerechten. Buiten gekomen horen we vuurwerk: het vuurwerk is begonnen bij de opening van de Paralympics. Terug op onze kamer kijken we naar de beelden van de schitterende opening in het Vogelnest.

7 september 2006

Het was noodweer vannacht en het plenst nogsteeds. We gaan naar het Natuur Historisch museum; zijn we in ieder geval binnen. Het is zeer de moeite waard. Veel ouders met kinderen lopen er rond. Onvoorstelbaar is de grote hoeveelheid dino's die hier te zien zijn; allemaal in China gevonden.'s Middags is het gelukkig weer droog en bezoeken we de Lamatempel. Het is een prachtig mooi tempelcomplex geweid aan de monikken met de gele kappen. Het hoogtepunt is een 26 meterhoge boeddha gemaakt uit 1 'sandalwood'.

8 september2008

Vandaag met de bus naar het Jungshanprk. We wandelen daar rond en bekijken de dansende, zwaaiende, trimmemde en sportende mensen. We beklimmen er de hoge heuvel naar het paviljoen, Ook nu helaas bijna geen uitzicht vanwege de smog. Dan gaan we naar een ander park er vlakbij Het Beihaipark. Dit ligt in een groot meer en opnieuw zijn er prachtige tempels te zien o.a. de Witte Pagode. We wndelen door de Hutongs via de Klokkentoren en de Trommeltoren. Daarna gaat we door een spiksplinternieuwe winkelstraat weer richting hotel.

9 september 2008

Vandaag gaan we met de Shoestringgroep ( die gisteren is gearriveerd) en Helen, onze gids voor de komende tijd, op pad naar de Grote Muur bij Mutianyu. Het is zo'n 2 uur rijden met de bus. Het is nogal mistig maar dat geeft wel een heel aparte sfeer daarboven. Met de kabelbaan omhoog en dan trap op trap af over de bergtoppen. We lunchen in een megagroot restaurant en gaan daarna via het Vogelnest naar Het zomerpaleis. Het regent af en toe. We bekijken het paleis en de marmerem boot. Een heel mooie lokatie aan een groot meer met bruggetjes en een 700 meter lange overdekte wandelpromenade. Terug in het hotel is het even omkleden en door naar de Pekingopera. Het komt alweer met bakken de lucht uit. We nemen de bus want taxi's zijn schaars met dit weer. Een heel aparte voorstelling en leuk om te zien: mooie kostuums alleen de zang is wat 'vreemd'. Buiten gekomen staan de straten blank en komen we kletsnat terug in ons hotel.

10 september 2008 (vandaag dus) Lekker gewinkeld in wat gezellige straatjes in het centrum en dit verslag geschreven en de foto's verstuurd. Morgen gaan we naar Xi'an. Op naar het volgende avontuur. Hartelijke groeten allemaal.

Yvonne Marringa

Wat een geweldige indrukken allemaal, bijna te veel lijkt me. Qua cultuur een enorm rijk land.
Mooie foto's, beetje jammer van de regen en de smog natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo. Gelukkig zijn dit geen zaken die je tegenhouden om zoveel mogelijk mee te maken.
Ga lekker verder met deze ontdekkingstocht, kunnen wij ook meegenieten.
veel groetjes!

Elly Lammers

In een woord geweldig, wat een prachtige en kleurrijke foto's.
En leuke verhalen bovendien.
Ik geniet elke keer weer en waan me ook in China.
Wacht weer op de volgende reeks foto's en het bijbehorende verhaal.
Groetjes en kusjes uit Valkenswaard.

José Deeben

Geweldig! om jullie reisverhalen mee te volgen. Wat een belevenis om dit van dichtbij te mogen meemaken!
Heel veel greten, José Deeben