De halve wereld rond

Melaka en Kuala Lumpur.

Maandag 2 MAART 2009. Melaka.

Al vroeg begint de pasar tegenover het hotel tot leven te komen. We ontbijten in een nog vrijwel verlaten Jonkerstreet bij Limau-Limau cafe.

We gaan de stadswandeling uit de Lonely Planet maken. In een mooie souvenierswinkel kopen we wat cadeautjes. We passeren de Tomb of Hang Kasturi een vroegere Maleise strijder, die met nog 4 broers veel voor Malaysia heeft gedaan. Na nog wat tempels komen we bij het schoenen- winkeltje van Wah Aik, die in een generaties oude familietraditie nog steeds Chinese 'Bound Feet Shoes' maakt. Vroeger voor de rijke Chinese dames in Melaka die van kinds af aan de voetjes werden ingebonden, nu als souvenir voor de toeristen. Als we de al snel verlaagde prijs van 80 Ringgit horen, zijn wij even snel ook zo'n paar schoentjes rijker. Ik schrijf nog iets aardigs in het gastenboek (waar zelfs de voormalige Franse president Chirac zijn handtekening in heeft achtergelaten) en zucht dan hoe nemen we dit weer netjes mee naar huis? Verderop zien we tegenover elkaar de nieuwe Xian Glin Temple in Chinees buddhistische stijl en de Sheng Hoon Teng uit 1646. De laatste is Malaysia's oudste tempel. Iets verder aan dezelfde straat een stevige (Moorse stijl) toren van de Kampung Kling Mosque. We passeren in de buurt van het Heeren House een zogenaamd Orang Blanda Art Café in oprichting met een stel Volendammers op de muur geschilderd. We komen langs het Baba Nyonya Heritage Museum, dat nog steeds privé bezit is. Een schitterend bewaard gebleven woonhuis met een zeer rijk interieur. We krijgen een rondleiding door de prachtige kamers en horen over de mensen die er woonden.

We halen wat noodlesoep bij de 7-11 winkel en rusten in het hotel wat uit. Het is warm en klam weer. We bestellen bustickets voor morgen; de 10.00 bus naar Kuala Lumpur en gaan de wandeling afmaken. We bekijken aan de overkant van de rivier o.a de restanten van de St. Paul's kerk met z'n Nederlandse grafstenen uit de 17e eeuw en het enige restant van een Portugees fort A'Famosa uit 1512: Porta de Santiago. We kijken rond in een spiksplinternieuw winkelcentrum met een grote fontein en gaan wat drinken in een enorme fastfood hal met vrijwel alleen maar personeel en nauwelijks gasten.

De becakrijders dolen vandaag trouwens bij gebrek aan klanten een beetje rond op hun kunstig met plastic bloemen versierde bakfietsen..

We gaan weer bij 'Geographer'-café eten. Er zijn veel eethuisjes gesloten op maandag.

Dinsdag 3 MAART 2009. Van Melaka naar Kuala Lumpur.

Als we wakker worden regent het maar de aktiviteiten op de markt tegenover ons gaan gewoon door. Om 9.00 gaan we met een taxibusje samen met 2 andere dames uit ons hotel naar het busstation. We worden netjes voor het juiste perron afgezet en kunnen even later de bus in.

Om tien uur vertrekt die dan. Opnieuw gaat het hoofdzakelijk door uitgestrekte olieplantages. Slechts af en toe zijn er wat meer natuurlijke bossen. Het landschap is vrij vlak en dus niet zo interessant. Na een uur of twee bereiken we Kuala Lumpur en zien de hoge torens waaronder die beroemde Petronas zilveren twintowers. Op het Puduraya busstation stappen we uit en lopen met enkele aanwijzingen uit de LP recht naar het hotel dat we in gedachten hebben: China Town Inn. Het ligt aan een brede autovrije marktstraat, midden in Chinatown en het ziet er allemaal zeer kleurrijk uit. We bespreken voor 2 nachten, zetten de spullen boven af, en gaan dan op pad. We lopen de Jln Petaling zuidwaarts af. Heerlijk levendig met vele winkels en stalletjes met veelal snuisterijen en frutselspul. Onze eerste stop is café-restaurant Old China, aanbevolen door de Lonely Planet en terecht! We nemen een Nyonya Mihoen schotel en gevulde tofu. We zitten in een zeer sfeerrijk etablisement. Met vele oude foto's aan de muur van allerlei Chinese families. Onze route gaat langs mooie tempels, oude gebouwen, (al dan niet met een nieuwe bestemming) en moderne hoge bouwwerken. Er is veel verkeer en de monorail zien we geregeld boven ons langs rijden. Het Central Market gebouw (uit 1888) is nu een modern winkelcentrum. Enkele straten verder wisselen we de Singapore dollars om voor Maleise Ringgits en koop ik een kleine trolley om mijn (steeds zwaarder wordenden) rugzak eindelijk gemakkelijk te kunnen vervoeren. Een degelijk karretje voor een prikkie. Daar we op dat moment vlak bij Jln Petaling zijn, brengen we het karretje naar het hotel en rusten daar even een uurtje. We horen het onweren en net als we weer buiten zijn stortregent het. De dagelijkse plensbui. We duiken eerst een groot warenhuis in en gaan daarna in een restaurantje boven wat drinken. Een lekkere Tiger bier. Na een tijdje bestellen we hier ook eten. Het is tegen de tijd dat we uitgegeten zijn nagenoeg droog geworden. Een portie verse ananas en mango die we bij een stalletje kopen nemen we mee naar onze kamer als toetje.

Woensdag 4 MAART 2009 Kuala Lumpur.

Al vroeg zijn we op weg naar het reusachtige Petronas-gebouw.Tot voor kort het hoogste gebouw ter wereld (alleen in Tai Pe staat er een die nog hoger is) met twee torens en 88 verdiepingen.(452 m hoog). Het onderste gedeelte (Center Court geheten) is een groot winkelcentrum. De rest van de verdiepingen worden door de gas-en oliemaatschappij beheerd. Half 9 staan we in de rij en we krijgen (gratis) kaartjes voor de 10.15 uur toer. Komt goed uit. Kunnen we nog even ontbijten en de rest van het complex bekijken. Om 10.00 uur krijgen we eerst een 3D-film te zien en gaan dan met een blauw kaartje om (met nog 20 anderen) door de X-ray en de lift in. De sky-bridge tussen de 2 gebouwen is op de 41ste verdieping =170 meter boven de grond. We krijgen nog een korte uitleg en mogen dan 10 minuten heen en weer lopen en van het enorme uitzicht genieten. Een hele ervaring!!

Eenmaal weer buiten bekijken we nog eens waar we net stonden. We maken vanaf dit punt een wandeling door de koloniale wijk en Little India. Pakken een Tigerbier in Coliseum-café en bekijken het grote Merdakaplein met de prachtige gebouwen die hier aan grenzen. Dan gaat het richting het Birdpark langs de grootste moskee van Z-O Azië. Er zijn schitterende vogels te zien in dit grootste met gaas overdekte vogelpark ter wereld, waar bezoekers vrij kunnen rondwandelen. Het is vrij vermoeiend, want het gaat omhoog en omlaag en het is weer klam en heet vandaag. Na zo'n anderhalf uur hebben we het meeste bekeken en kun je ons uitwringen. We lopen via de kortste weg terug naar Chinatown, kopen treinkaartjes voor morgen naar de Cameron Highlands en gaan douchen en veeeel drinken.

Cameron Highlands met de toppen boven de wolken. Prachtig.

Laura

Leuk weer al die herkenbare verslagen!
De pijlborden met "kiblat"al op het plafond van je hotelkamer gezien?
Geniet van de prachtige theeplantages in de Cameron Highlands! De temperatuur is er aangenaam koeler. De busreis van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands is een avontuur op zich: heel veel haarspeldbochten (zo'n 2 uur lang) en flink de hoogte in! In het dorpje Tanan Rata kun je heerlijk naanbrood met kip en murtabak eten (de eigenaar noemt iedereen "my friend" en staat op straat voor zijn restaurantje het naanbrood te bakken)! Wanneer jullie genoeg tijd hebben in Maleisië is het echt de moeite waard om naar Pulau Perhentian Besar (een eiland aan de oostkust) te gaan! Prachtig snorkelen en super mooi tropisch paradijs om af te sluiten (Tuna Bay Island Resort)! Lfs,Llaura.

marij

Lieve mensen,
Wat zullen jullie het straks saai vinden in ons saaie kikkerlandje.Het is hier nog steeds grauw en bewolkt en ook de recessie maakt het er niet vrolijker op.
Misschien komt door jullie enthousiaste verhalen en jullie blije gezichten de lente sneller!
groetjes en tot binnenkort!

de B

Ga eind juni,kan haast niet wachten.
Kun je aangeven waar je wel en jiet het beste kunt gaan.
Liefst alleen de toppertjes aangeven, dan ga ik die zeker opzoeken.