De halve wereld rond

Naar Maleisi"e

28 februari 2009. Singapore. 2e dag

Het eerste dat we gaan doen is bustickets voor Maleisië kopen bij het busstation hier vlak om de hoek. We heebben besloten toch de bus te pakken, vooral omdat dan op zondagochtend onze gastgevers zo uit de veren moeten voor ons. We gaan met de 11 uur bus.
Dan nemen we (we gaan met z'n vieren op pad vandaag) de metro naar Harbour Front. Vervolgens met de monorail naar Sentosa Island over de grote rivier heen We zien enorme bouwputten op nieuw gewonnen land. Er wordt o.a een casino-complex gebouwd.Sentosa is één groot pretpark. Er is nog maar weinig strand over en zwemmen is op eigen risico (er is olievervuiling vanwege de langskomende scheepvaart). Vervolgens gaan we met een stoeltjeslift bergop naar de volgende attractie. De Skytower (van Tigerbier) met panoramaschotel brengt ons vlot 110 meter omhoog. Boven hebben we uiteraard mooi zicht over Singapore, Ook zien we Indonesie en Maleisië.
Dan nemen we de Cablecar terug de rivier over. Eerst helemaal naar de overkant voor een uitzicht over een stuk jungle bij het zeer luxe 'Jewel'hotel-restaurantl. We nemen dan weer die Cablecar een stukje terug om daar met een lift ondergronds te gaan. Bij snackgigant Subway eten en drinken we wat. Dan door met de metro naar het busstation van Boon Lay en met bus 194 naar het Bird Park. Daar bekijken we o.a het vogelverblijf van Z.O. Azië.De een na de andere schitterende vogel krijgen we te zien. Een aardig deel ervan vrij voor de neuzen wandelend in een grote kooi, een ander deel in grote ruime kooien achter gaas of tralies.We bekijken de roofvogels, neushoornvogels, toekans, ibissen (rode) en heel veel meer.Tegen vijven begint de regen met onweer en bliksem (gisteren was het drooggebleven!). We stappeno p de bus terug nar Boon Lay en rijden dan met de metro in een grote boog via de noordkant van de stad (o.a. Woodlands) terug naar de Lavender buurt, waar we bij een 'hawkes food' (een grote overdekte eetmarkt). Er is daar keuze uit: Indiaas, Maleisisch, Thais, Indonesisch en Chinees en nog veel meer eten. Natuurlijk nemen we ook murtabak. Heerlijk!! 's avonds kletsen we nog heel wat af. Ik zet foto's op het log maar het gaat om de een af andere regen heel traag.

Zondag 1 maart 2009 Van Singapore naar Melaka (Maleisië).........nog 28 dagen tot aan de terugreis.
We komen langzaam op gang. Om half elf lopen we naar het busstation. We nemen niet alleen afscheid, maar beloven ook een Tot ziens in Nederland. Om elf uur vetrekt dan de bus naar Melaka. 3/4 uur later zijn we bij de eerste grenspost aan de deze zijde van de Johore Strait. Stempeltje ...klaar .Aan de anders kant moet de bagage uit de bus, weer een stempel in de pas maar de bagage wordt niet gecontroleerd...ze zijn zeker lunchen.Door eindeloze oliepalmplantages gaat het dan naar Melaka. Na twee uur rijden stoppen we even bij een wegrestaurant. Om drie uur komen we op het station van Melaka aan, We pinnen, zoeken we een taxi en gaan naar naar hotel Kota Lodge in de Chinese wijk. We rusten even wat uit en kuieren dan Chinatown door. Via een lange winkelstraat met veel antiek gaan we over de Melaka River, en bekijken de klokketoren en het plein aan het Stadhuys. Daar worden foto's van maar liefst 4 pasgetrouwde paartjes gemaakt. Er zijn dan ook enige zeer idylische plekjes hier. We gaan eten bij Café Géografique aan de winkelstraat, die nu omgebouwd wordt tot nightmarket. Het ziet er gezellig uit met veel lantaarntjes en lichtjes tot er inktzwarte wolken bij het invallen van de schemering binnen komen binnendrijven. Veel kraampjes worden deels uit voorzorg weer afgebroken. Wij zijn net op tijd voor de stortbui binnen.

marja

Hoi Tineke en Nart,
Veel plezier toegewenst tijdens dit nieuwe deel van jullie reis. Zo te lezen gaat dat wel lukken.
Groeten uit Nuenen met af en toe al wat lente in de lucht!! Zóó fijn.
Marja

josephine

Ga ook eens een kijkje nemen in het gerestaureerde koopmanshuis. Een enthousiaste man verzorgt de rondleiding en je ziet er een aardig stukje Nederlandse geschiedenis. Helaas ben ik de naam vergeten.

nu wordt het weer herkenbaar voor ons.
Ben benieuwd, blijf jullie volgen.
liefs

Laura

Jo is me voor!! Helaas ben ik de naam van die lieve, aardige man ook vergeten! De voordeur bestaat uit 2 delen.....als het goed is weet hij, met dank aan Josephine, jullie uit te leggen waarom veel huizen in Nederland dat hadden!! Het ligt in een doorgaande straat met veel restaurants, tempels, (antiek)winkels, etc. en komt uit op het plein met de rode kerk en de vele opvallende disco fietsen! Ook interessant is het kerkhof bovenop de heuvel, waar je de opschriften in oud Hollandse taal kunt lezen! Vergeet je niet te verbazen over de beesten in de rivier......wat zijn het nou: bevers....ratten.....varanen.....? hè Jo! Hahaha!
Lfs, Laura.

Frans

Hoi Tineke en Nart,
Ik lees dat voor jullie het aftellen nu begonnen is..... Maar voor het zover is nog fff genieten van een paar ontspannen vakantieweken.
G'bye
Frans en Rita