De halve wereld rond

Singapore

Donderdag 26 februari 2009. Singapore.

Veel hebben we deze nacht niet geslapen. Dat viel ook niet mee op die korte bankjes in het volle licht. We gaan internet op: is gratis en voor niks. Wat achterstallige E-mails weg naar Niels, Ans, Jeannette N.Z., tante Willy. Even kletsen met Harold, Esther en Rohan. en met Abe en Alice via skype. De vlucht naar Darwin was saai. Eten en drinken moet je kopen bij Jetstar, tenzij je een duurder ticket hebt gekocht. We zijn 20 minuten voor de geplande tijd in Singapore vliegveld. Alle formaliteiten gaan zeer soepel en vlot. We komen na de pascontrole bij de bagageband kunnen direct onze tassen pakken en door gaan naar de uitgang. Daar zien we Mary al staan en zij ons.

Na de hartelijke begroeting gaan we met de metro naar Lavender MRT station. Ze woont daar zeer dicht bij op de 22e étage van een 41 étages hoog gebouw. Boven hebben ze een grandioos uitzicht over de stad.Het huis is prachtig ingericht met allerlei souveniers uit de landen waar ze hebben gewoond en die ze hebben bezocht: Thawan, Indonesia, Papua New Guinea hebben gehad.

Keith haakt als eerste af, omdat hij morgen voor dag en dauw al weer op het werk moet zijn.( ANZ-bank) Hij maakt lange dagen.

Vrijdag 27 februari 2009. Singapore.

Vandaag maken we met Mary een tocht met de metro en te voet langs interessante en mooie plekjes in Singapore. Er wonen allerlei nationaliteiten en religies in Singapore. Mensen uit India, Maleisie, Indonesië en allerlei Engelssprekende landen wonen en werken in deze stad. We bekijken een aantal tempels, Hindoeïstisch, Boeddhistisch en Islamitisch. We bekijken monumenten, hotels en andere gebouwen. We wandelen door Little India, Chinatown en het havengebied. De naam Raffles duikt overal op. Hij heeft in de 19e eeuw veel voor Singapore betekend. Mary is een zeer goede gids en weet veel over de geschiedenis van de stad te vertellen. Alle mooie gebouwen staan ingepakt tussen enorme wolkenkrabbers, zoveel woon- als werkplekken. Het Raffleshotel is indrukwekkend en de markt gezellig. Het Fullerton Hotel was vroeger een postkantoor met grondvesten van een oud fort uit 19e eeuw. Er staat aan de waterkant van de Singapore River een beeld van de eerste groothandelaar Alex Johnson en er zijn bronzen, in het water springende jongetjes te zien. Rondvaartboten komen voorbij. 's Avonds gaan we via de Victoria St. langs de Mahabar Mosque naar het Arab kwartier en Kampong Glam. Achter de Sultan Mosque is een café-restaurantstraatje (Bussorah St.) waar we in een Turks restaurant gaan eten. Tegenover worden de waterpijpen gebruikt.