De halve wereld rond

Op weg naar Kangaroo Island

Vrijdag februari 2009. Naar Fleurieu Peninsula.

Met 3004 km op de teller gaan we weer op pad. Via de B1 gaat het door uitermate leeg landschap. Alleen geel gras (of stro) en enkele bomen.We steken de Murray River over met een Bergsche Maas-achtig veerpontje naar Wellington. Ook de prijs is gelijk: voor nop dus. Bij Langhorne's Creek komen we in een wijnstreek met dus uitgestrekte wijngaarden.

In Strathalbyn bij de Info boeken we voor de 10.00 uur veerboot morgen van Cape Jervis naar Penneshaw op Kangaroo Island. We gaan boodschappen doen bij Woolworth en rijden dan door naar Goolwa.Daar vragen we bij de Info weer naar een internetzaak. We zouden daar bij de bibliotheek terecht kunnen, ook met USB! Voor we de bibliotheek opzoeken rijden we even over de nieuwe boogbrug naar Hindmarsh Island. Daar hebben we bij een uitkijkpost net over de brug rechts een mooi zicht terug op de brug en het haventje van Goolwa. Bij dat haventje en de Steam Exchange Brewery eten we onze boterhammen op. Een heel aardig plekje hier.

De bibliotheek staat hier inderdaad USB toe, maar om de een of andere reden krijgen we geen foto's ge-upload. Het verhaal wel. Verder doen we een poging om bij de Maleisische spoorwegen tickets te bestellen voor een rit van Singapora naar Tampin (op de hoogte van Melaka). Ik krijg een inlog-code van die site, maar strand in de bestelprocedure van een E-ticket. Die pagina kan helaas niet weergegeven worden! Desiree stuurde een foto van Dennis en Marietta, Tjonge wat een dikke kleding hebben die aan!! Abe stuurt nog een mail dat die grote rode bloesems wel degelijk van een eucalyptussoort zijn.

Om drie uur rijden we door naar Victor Harbour. We zien er een paardentram op de pier van Granite Island aan komen rijden. Ook hier lopen we bij de Info binnen. Nee internet met USB sorry! We vragen of er hier een reisbureau is en worden verwezen naar een groot winkelcentrum bij Woolworth, waar een Flightcentrewinkel is. Daar wordt voor ons het een en ander nagetrokken, maar helaas kunnen zij niets voor ons betekenen. Via een andere organisatie zouden we wel een treinreis kunnen boeken van Singapora naar Kuala-Lumpur. Maar geen deel daarvan. Deze Jenny, die ons helpt verzekert ons dat we met gerust hart naar Singapore kunnen. Daar we al een ticket huiswaarts hebben, zijn er absoluut geen troubles aan de diverse grenzen te verwachten. Nou daar houden we het maar op. We hebben een camping gekozen aan de ZW-zijde van dit Fleurieu-schiereiland bij het strand van Second Valley. Vlak voor de Fleurieu Way daar aankomt wordt het landschap wat heuvelachtiger en mede daardoor een stuk mooier.

We krijgen een plek op de camping, zetten de camper weg en gaan direct even aan het strand kijken. Het ligt aan een heel rustige baai met een stuk strand een rotspartij in het water bij de jetty, waar enkele vissers hun geluk en kunde testen en waar een jongeman net snorkelend gaat speervissen. De camping zelf wemelt van de vogels. Zwarte kakatoes bombarderen je met dennenappels. Groen-rood-gele parkieten en later tientallen Galah's vliegen rond.

We laten de gastank vullen.Er komen 3 gezinnem met grote tenten naast ons staan. Om ze wat meer ruimte te geven rijd ik de camper een stukje naar voren. AI!! Er stond nog een emmer om vuil water op te vangen onder: helemaal aan gruzelementen! Gelukkig kan ik bij het winkeltje een nieuwe emmer kopen. Morgen naar Kangoeroe Island. We zijn benieuwd!

Zaterdag 21 februari 2009. Naar Kangaroo Island .

Om 8.30 gaan we op weg naar de veerboot in Cape Jervis, die ons naar Kangaroo Island zal brengen.

Om half tien gaan de eerste auto's de boot op. De chauffeur moet alleen met de auto de boot op rijden. Medereizigers moeten te voet de boot op. De helft van de wagens moet er achteruit op rijden en strak langs een eerdere rij gaan staan. Deze overtocht staat als ruig bekend. De golven in deze Backstairs Passage tussen vasteland en Kangaroo Island worden door de altijd aanwezige wind hoog gehouden. In de aankomstplaats Penneshaw moeten we weer apart van boord. Maar dat gaat vlot. De eerste stop is Project Hill, met een 360 graden uitzicht over het eiland. Op deze rit over het eiland zien we massa's kangoeroes dood langs de weg liggen. Er is hier maar 1 soort. We rijden door naar Flinders Chase Nationaal Park. Hier zijn een aantal mooie wandelingen te maken. De eerste op ons lijstje, naar de Platipus Waterholes, kan niet doorgaan; de boardwalk er heen is in reparatie. In dec. 2007 is er hier een bosbrand geweest, die ook dat deel van het park in de as heeft gelegd. Dan maar naar de Remarkable Rocks. Op weg daarheen zien we dat die bosbrand van 14 maanden geleden een ware ramp is geweest. Letterlijk het hele park ten zuiden van het Visitors Centre is verkoold. Het enige groen dat we nu zien, zijn opnieuw uitgesproten takken laag aan de grond en enige exemplaren van een aparte boom. Deze laatste lijkt qua stam op een palm, maar heeft i.p.v. palmbladeren een pol pampasgras als kruin.

De 'Remarkable Rocks' zijn al van verre als zodanig te herkennen. Ze steken hoog boven de hier lage begroeiing uit. Ze bestaan uit graniet dat in de loop van 200.000 jaar op een zeer aparte wijze geërodeerd is. Destijds is een grote hoeveelheid gesmolten gesteente als een klomp naar het aardoppervlak gegaan, daar afgekoeld en in graniet omgezet. Daarbij werd ander gesteente ingesloten. Graniet verweert zeer langzaam, het andere gesteente sneller. Vandaar dat er nu hier grote granietrotsen te zien zijn met prachtige bolvormige holten erin. De vormen zijn bizaren surrealistisch, als uit een schilderij van Salvatore Dali.

Dan gaat het naar de vuurtoren op de Cape du Couedic. De korte wandeling daar kan niet door gaan, omdat er herstelwerkzaamheden aan de vuurtoren bezig zijn. Dus dan een eindje verder naar de Admirals Arch. Daar ligt een hele kolonie (zo'n 100) New Zealand fur seals op de rotsplateau's aan de kust en in het wilde water. Een houten trap leidt naar de eigenlijke Admirals Arch. Een grote en hoge natuurlijke boog met een soort stalachtieten als versiering. Opnieuw een schitterend stukje rotskust.

Vanwege de brand (van 2007) kunnen we ook niet op de camping in het park overnachten.We rijden naar het Western K.I. Caravan Park, 7 km ten oosten van het Visitors Centre.

Het is een grote weidse camping, waar massa's 100 Galah's (rood-grijze papegaaien) rondvliegen, wallabies rondhoppen en een groep Cape Barren geese (ganzen dus) en eenden rondscharrelen.Er is een Koala-walk in het bos naast de camping. We zien er maar 1 ergens hoog in een boom slapen. Tegen de schemaring komen al die Galah's op het grote veld hun kostje bij elkaar scharrelen en een waliby probeert uit onze waterafvoerbak te drinken. Kortom een gezellige beestenboel hier.

dé

Ga met de bus van Singapore naar Kuala Lumpur. Dit schilt de helft van de tijd, veel stops en twee vervelende uitstaps bij de grens.
Wij hebben trein heen gedaan (crime) en bus terug.

Laura

Hoi hoi,

Even snel tussen het carnavallen door...........ALAAF!!
Wij hebben ook gebust! Van Singapore naar Melakka en van Melakka naar Kuala Lumpur, prima te doen, ook de grensovergangen!! Neem in ieder geval geen nachtbus. want die zitten vol kakkerlakken....hihi!

Lfs, Laura.