De halve wereld rond

De Great Ocean Road.

Donderdag 12 februari 2009 Onder Melbourne door.

Was gisteren de koala het dier van de dag, vandaag hebben we een miereneter gezien in het wild. Die heet hier een Egidna. We maakten een korte wandeling door de duinen en daar zat ie ineens op het pad. Heel rustig in de grond te wroeten met zijn lange snuit. We konden er heel dicht bij komen; hij ging gewoon zijn gangetje. Heel mooi. We hebben vandaag Phillip Island verlaten en zijn via de Mornington peninsula onder Melbourne doorgereden. Zo hoefden we niet dwars door de stad heen en Melbourne gaan we niet bezoeken. De hele kust hier tussen Dromada en Sorrento staat vol met chique villa's en luxe vakantiebungalows. We nemen in Sorrento de ferry naar Queenscliff. Als we aan komen rijden kunnen we meteen erop en binnen 5 minuten vertrekt hij al. We zijn dan in een streek die The Bellarine wordt genoemd. Op de ferry zie ik op de tv dat er nog steeds bosbranden zijn die zich uitbreiden ten noordoosten van Melbourne.

We willen naar de camping in St LeoNARDs aan de oostkust. Die kunnen we echter niet vinden. Uiteindelijk komen we in Portarlington uit, helemaal aan de noordkant van The Bellarine. Melbourne ligt precies aan de overkant. We zien vaag de contouren van de hoge gebouwen aan de andere kant van Port Phillip Bay. We krijgen een mooi plekje toegewezen en gaan meteen aan het water kijken. Het dorp ligt vlakbij en we wandelen er naartoe. In een 'Griekse' snackbar (er wonen heel veel Grieken in en om Melbbourne) eten we fish en chips en daarna gaan we nog even op de lange pier kijken. De zon is dan bijna onder. Terug op de camping wachten we aan het water tot het helemaal donker is en zien de vuurtorens in de baai en de verlichting van de hoge gebouwen van Melbourne.

Vrijdag13 februari 2009 de Great Ocean Road.

Van Portarlington gaan we naar de Great Ocean Road die we langs de kust gaan volgen. Het is een adenbenemende route, kronkelend en met veel ups en downs. In het Informatiekantoor van Torquai krijgen we een stapel papier mee om de komende dagen door te brengen met de boodschap om vooral de tijd te nemen om het een en ander te bekijken onderweg. We gaan eerst een kijkje nemen bij Bells Beach, Australie's beroemdste surfstrand. Ook bij Point Addis zijn de golven indrukwekkend. Volgend de 'snapshot' die we hebben gekregen zijn er massa's kangaroe's te zien bij de golfbaan van Anglesea. Als we daar komen staat er op een groot bord dat mensen die voor de kangaroe's komen niet welkom zijn. Dan Airey's Inlet Lighthouse: een spectaculair uitzicht op de rotsen bij de vuurtoren. De Memorial Arch die over de weg is neegezet herinnert aan de soldaten die na de 1e wereldoorlog deze weg hebben aangelegd. Ten slotte gaan we nog een kijkje nemen bij de Erskine Falls, zo'n 10 kilometer landinwaards. Het is nu maar een miezerig watervalletje en we nemen niet de moeite om helemaal naar beneden te lopen en hem daar te bekijken. We gaan de camping van Lorne opzoeken, waar het wemelt van de kakatoe's, groen-oranje papegaaien

(Australian King-parrot) en veel andere vogels.

Zaterdag14 februari 2009: dagje ziek.

Vanochtend word ik hondsberoerd wakker:koppijn en misselijk. We blijven nog een dagje hier. Ik slaap bijna de hele dag terwijl Nart zich vermaakt op een stoeltje naast de camper. Net een volière hier. Massa's verschillende vogels, die tot op een meter afstand voorbij komen huppen.Ook maakt hij nog een korte wandeling het bos in. Tegen de avond knap ik weer wat op en eet een hapje. Morgen zal het wel weer over zijn

Zondag 15 februari 2009 Verder over de Great Ocean Road.Van Lorne naar Port Campbell.

Inderdaad vandaag voel ik me weer kiplekker. We vervolgen de route over de Great Ocean Road en stoppen bij look-outs onderweg die stuk voor stuk de prachtige kust laten zien. Er liggen hier voor de kust honderden scheepswrakken en sommigen zijn bij eb zichtbaar, zoals de W.B. Godfrey die in 1891 vanuit San Francisco vertrok met een lading hout met als bestemming Melbourne. Alle bemanningsleden konden worden gered. Een kanon en een stuk van het anker zijn nog te zien. Net als de resten van de romp; je moet er wel bovenop gaan staan om die te herkennen. We maken een wandeling bij de Cape Otway Lighthouse door de duinen en gaan kijken in het 'temperest rain-forrest' bij Melba Gully. Ineens weer een heel andere omgeving, we hebben dergelijke regenwouden al meer gezien en de bomen en struiken blijven boeien, vooral de vele varens. Er staat hier een 300 jaar oude Eucalyptus met een omvang van 27 meter. Heel indrukwekkend! Dan gaan we door naar de 'Twelve Apostels', de beroemde trekpleister aan deze kust. Metershoge loodrechte rotswanden met vlakbij grote rotsformaties in de meest grillige vormen. De foto's zeggen genoeg denk ik. Er is maar 1 plek waar je hier het strand op kunt, verderop is het alleen mogelijk om de ' twelve apostels' van bovenaf te bekijken. We nemen nog een kijkje bij een blow-hole en een thunder-cave en ook hier schitterende vormen van de rotsen met ondergrondse tunnels naar zee toe.

We overnachten in Port Campbell op de camping waar in een boom naast ons een 'Nankeen night herron' zit. Internet op deze camping is gratis dus hebben we tijd om via Cheaptickets.nl onze TERUGREIS NAAR NEDERLAND te boeken. Ja echt waar we weten de datum van terugkeer: 29 MAART zullen we weer voet op de thuisbodem zetten. Maar zover is het nog niet. Eerst gaan we nog naar Singapore, Maleisie en Thailand. Vanuit Bangkok vliegen we dan via Cairo naar Amsterdam.