De halve wereld rond

Sydney

2 februari 2009. Auckland - Sydney.

Vandaag zijn we naar Sydney gevlogen. Bij het inchecken werd er naar onze vliegticket Australie weer uit gevraagd. Het is een nieuw vliegtuig met voor iedereen een eigen schermpje waarmee je spelletjes kunt spelen en kunt kiezen uit wel 25 filmtitels. Het tijdsverschil met Australie is twee uur zodat we al om 10.15 in Sydney zijn. We stappen in een shuttlebus die ons precies bij ons hotel afzet. Het heet Travellers rest en ligt in de wijk Kings Cross, vlak bij het centrum en de havens. We zetten onze spullen weg en gaan meteen op pad. We bekijken de (jacht)havens, het Operahouse, de Harbour Bridge (waar je voor dik geld over de overspanning kunt lopen, maar geen foto's mag maken) en de botanische tuin, waar veel ibissen rond lopen. Het centrum is een mengeling van oude gebouwen en hoge nieuwe kantoren.De eerste indrukken zijn prima, een leuke afwisselende stad. Veel jonge buitenlanders wonen/werken hier, vooral Aziaten en Italianen. 's Avonds eten we wat in een restaurantje in onze straat een paar deuren verder. Goed en niet duur.

3 februari 2009 Sydney.

We vervolgen vandaag onze kennismaking met Sydney. We bekijken de St Mary's Cathedral, een enorm grote gotische kerk.Vooral de crypte is interessant. Er ligt een prachtige mozaiekvloer in en we bekijken er een expositie van religieuze schilderijen van de van oorsprong Spaanse schilder Miguel Fernandez. Daarna wandelen we verder. We bewonderen the Queen Victoria Building.Het is een oud gebouw met moderne,dure winkels en restaurants en het lijkt sterk op het GOM in Moskou. We maken een rondje met de monorail. Daarna is het Aquarium aan de beurt. We zien (eindelijk) de Platipus en er is een groot basin waarin 2 dugongs (zeekoeien)verblijven. Verder zijn er prachtige vissen (vooral veel grote verschillende soorten haaien) te zien. Er zijn twee grote bakken met tunnels zodat de vissen boven je hoofd zwemmen.

Dan lopen we naar de aanlegsteigers van de ferryboten. We nemen een retourtje naar Manley. We zien vanaf het water nu de skyline. In Manley gaan we even op het strand kijken en nemen dan de ferry weer terug. Te voet gaan we dan weer terug naar Victoriastreet. Even rust en dan wat te eten zoeken.

Peter Hanssen

Hoi Nart & Tineke,

Hartstikke mooi die verhalen en foto's, maar mijn vraag is deze; volgens mij ligt Sydney in de deelstaat Victoria waar momenteel grote branden zijn, wat hebben jullie er van mee gekregen?
In de deelstaat Queensland (noordoosten) kan je volgens mij ook uit de beurt blijven met de vele wateroverstromingen.