De halve wereld rond

Over de Pacific High Way

Zondag 25 januari 2009: Van Tauranga zuidwaarts naar Ohope Beach.

We beginnen de dag vandaag met een flinke bergwandeling. Even daarvoor hebben we een bestelbusje dat plotseling voor ons de weg over was gestoken (zonder chauffeur erin!) in de berm terug geduwd en op de handrem gezet. Het kwam uit een zijstraat gerold, de heuvel af. Je moet er niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. De wandeling is in de de Papamoa Hills en gaat stijl omhoog door een bos waar veel vogels te zien en te horen zijn.

Uiteraard krijgen we schitterend uitzichten . Eerst op de omliggende heuvels en later als we het bos hebben verlaten en naar het hoogste punt lopen, op de verre omgeving in een 360 graden panorama. Prachtig.

Via kiwistad (de vruchten) Te Puke en langs met coniferen omheinde kiwigaarden rijden we naar het kustplaatsje Maketu. De Lonely Planet weet te melden dat dit dorp beroemd is om zijn 'pies'. We stoppen we bij een café-restaurant vlak aan zee. Daar drinken we wat en eten zo'n 'pie'. Niet met kiwi's, zoals wij hadden verwacht, maar met kip en kaas of met minced beef. Ze smaken goed, hadden alleen een beetje pittiger mogen zijn. Voor ons op het strand en in de uitloop van een rivier, zijn veel mensen aan het pootje baden, visjes vangen, zwemmen etc. Het merendeel is Maori. Zo veel hebben we er nog niet gezien. Vervolgens rijden we naar Whakatane waar we nog eens de mail lezen om te kijken of er een berichtje van Marilyn bij is. Niet dus.

Dan rijden we door naar het Ohopestrand, waar we op de Top-10 camping een plekje vlak aan het strand krijgen.

Tegen vier uur gaan we het strand op om wat te kijken en te zwemmen in het lage water van de branding. Het is vandaag opnieuw heelijk weer, ideaal strandweer, zonder te heet te worden. Ik lees weer eens een stukje in mijn boek en Nart schuurt uit een stuk zachte steen een 'visje'. 's Avonds zet ik via de WIFI-verbinding de laatste dagen op ReisMee en boeken we een kamer voor de laatste nacht (2 februari) in New Zeeland in een hotel vlak bij de Airport.

Maandag 26 januari 2009.Van Ohope Beach, via Tauranga naar Te Puna, Omokoroa,Waihi beach, Bowentown.

Rond negenen gaan we van de camping af en rijden zuidwaarts naar het uiteinde van de landtong bij Ohiwa Harbour. Daar zou een vogelreservaat zijn. Maar dat vinden we niet of de vogels zijn gevlogen. We volgen weg 2 noordwaarts door Tauranga en gaan bij Te Puna naar een 4 km landinwaarts en hoog gelegen 'lookout'. Daar is een grandioos panorama over de hele Bay of Plenty.

Om 12 uur gaat het terug naar de 2 en iets noordelijker naar de haven van Omokoroa in het midden van de Tauranga Harbour. Daar eten we te midden van vele bad- en bootgasten onze lunch. In Katikati slaan weer voorraad in. Vervolgens wordt Waihi Beach het volgende doel. We zetten de camper aan de noordkant van het drukke strand neer en maken een wandeling naar een baai die 3/4 uur lopen verderop aan de kust is. Deze tippel heuvel op en af langs de steile kust is zeer de moeite waard. Orokawa Bay is alleen te voet of met een boot bereikbaar. Er staan hier weer schitterende grillig gevormde bomen op de kust. Ze zijn helemaal scheef gegroeid. Na een tijdje op het strand zitten, lopen we het zelfde pad weer terug . Typisch dat zo'n weg terug altijd een stuk korter lijkt dan heen. Doordat het dan bekend is?

We zoeken camping 'Bowentown' op die op een landtong ligt,aan de noordzijde van Tauranga Harbour. Aan de ene kant ligt Anzac Bay en aan de andere zijde de Stille Zuidzee of South Pacific. We gaan even zwemmen in die Anzac Bay. Het water is er erg kalm, geen golfslag. Voor jonge gezinnen is dit wel een ideale plek: het water is tot ver heel ondiep. Verder zijn ook hier weer massa's mensen met boten en waterscooters in de weer.

Zondag 25 januari 2009: Van Tauranga zuidwaarts naar Ohope Beach.

Dinsdag 27 januari 2009.Over de Pacific Coast Highway naar Hahei.

De dag begint bewolkt en regenachtig. We willen vandaag de Karangahake Gorge gaan bekijken. Daar is o.a. is een vier en een halve kilometer lange wandeling langs de zelfde route als destijds de trein volgde van Paeroa naar de Waihi goudmijn.Hij loopt over een aantal historische bruggen en door tunnels.Er zijn nog een aantal oude mijnschachten te zien. We twijfelen eerst even i.v.m. de regen die af en toe valt maar we gaan toch met regenjas en plu op pad. De route gaat boven en onder langs de Ohinemuri rivier. Vooral het eerste stuk is prachtig mooi. Ook de Owharoa falls zijn heel mooi.Diverse keren trekken we de regenjassen aan en uit.De bergen om heen heen staan vol met bloeiende liguster(?) bomen.

Opoutere is het volgende doel; een wad-achtig gebied vol met watervogels. Hier zou ook de zeldzame Nieuw Zeelandse Dotterel moeten zijn. We vinden hem inderdaad, zelfs met 3 ringen aan de poot. Er zijn ook andere wadlopers zoals Canadese ganzen, pied stilts,oyster catchers (scholeksters),reigers en meeuwen.

Nadat we nog even aan de haven van Tairua hebben gekeken rijden we door naar Hahei, waar we een camping opzoeken, Vandaaruit kunnen we morgen Cathedral Cove en Hot Water Beach bezoeken.

Dinsdag 27 januari 2009.Over de Pacific Coast Highway naar Hahei.

Dé

We weten dat jullie een geweldige 'vakantie' hebben maar om nu alles 2 of 3 keer te moeten lezen ......!!!!
Hier in het koude kikkerlandje alles oké- Het is weer aan het vriezen wat voor Daan (net terug van 5 maanden Hong Kong) geweldig is.
Afgelopen studiedag veel nieuws: leuk en minder leuk.
Elke bevallen van een dochter Feline, maar het kindje wil niet drinken. Floor die dan eindelijk ten huwelijk is gevraagd. Annemieke die een eigen bedrijfje (?) als IB-er is begonnen in Den Bosch. Het kan niet op.
Je ex-collega maakt ook een goede indruk, loopt telkens met haar nieuwe brillen te showen (hihi).
Laura gaat Josephine nog gauw bezoeken in Bangkok (mei vakantie), om jaloers op te zijn. Désirée is weer helemaal terug op school. Ook leuk !!
Nou geniet nog even daar in New Zeeland want het is zo 2 februari. kus Dé

Elly

Leuk hé knippen en plakken, net of je weer terug bent op school. Maar wel blij te lezen dat het nog steeds overal zo geweldig genieten is. Ben nog steeds poepjaloers!

groetjes
Elly vd Vaart

josephine

Hallo reizigers,
We hebben jullie goede voorbeeld gevolgd en zitten nu in Siem Reap. We hebben al 2 tempeldagen erop zitten en morgen nog een dag te gaan Wat prachtig! Jullie verslag nog een keer doorgelezen en we herkennen er veel van, behalve de regen.
Groeten uit Cambodja en we blijven jullie volgen op je site.