Snorkelen op het Groot Barriere Rif.

15 december 2008. Snorkelen op het Great Barrier Reef bij Cairns, naar Port Douglas.

Om half zeven staan we op, na een nacht vol regenbuien, onweer en lawaaierige vogels. We rijden na het ontbijt dan met de camper naar een parkeerplaats bij de Reef Fleet Terminal. Daar kunnen we de camper voor $2 de hele dag neer zetten.

We moeten voor de boot op vliegtuigmanier inchecken. Dan kunnen we naar de pier lopen, waar we op landingsplaats 11 moeten zijn voor de Silverswift, waarmee we vandaag gaan snorkelen. Om acht uur kunnen we met 41 andere gasten aan boord. Dan knalt deze catamaran met 30 knopen over de zee, langs de landtongen bij Cairns naar het Outer Reef. We doen er 1 uur en 10 minuten over om dat te bereiken.

Intussen krijgen wij allerlei info over duiken en snorkelen hier, over de vissen en andere dieren die we gaan zien. De duikers worden dan van de snorkelaars gescheiden en we kunnen te water.

Een prachtig uur wordt het op deze plek met heel veel koraal in allerlei vormen en kleuren. Doordat de koralen zo groot zijn is het hier vrij diep zodat de meeste foto's van vrij grote afstand worden genomen. We hebben in verband met de 'stingers' een lycra pak gehuurd voor $5 p.p., dat ons nagenoeg geheel inpakt. Verder worden we gewaarschuwd voor de blauwe trekkervis, die op het ogenblik nestelt en zich daarom zeer agressief opstelt. Schendig van zijn terriorium, kan tot gemene beten leiden! We zien de prachtigste vissen en koralen, alles nog groter en mooier dan we ooit gezien hebben! Na een goed uur worden de gasten geteld, om er zeker van te zijn, dat er niemand is verdwenen, en kunnen we aan de lunch,zeer goed verzorgd.

Dan zijn we intussen op plek 2 aangekomen. In feite op hetzelfde rif, maar nu aan de diepe kant. Dus niet alleen de koraal gebonden vis, maar ook soorten als tonijnen en baracuda's. Het snorkelen is vermoeiend omdat het water onrustig is en er best wat stroming staat. Dus lekker dobberen is er niet bij. Na opnieuw een goed uur, varen we naar de 'outer reef edge', waar we een 'guided tour' krijgen. We krijgen een grote zeekomkommer te zien en nog twee opgedoken stukken koraal We zien tot twee keer toe een grote 'whitetip'-haai onder ons door zwemmen.Ook hier staat een flinke stroming en moeten we steeds de boot in de gaten houden.

Tegen kwart over drie varen we vol nieuwe ervaringen terug naar Cairns.

We hebben besloten direct een eind door te rijden in de richting van Port Douglas. Net buiten Cairns halen we wijn en bier, zodat we straks iets anders dan sap en water te drinken hebben. Alcoholische dranken zijn hier nooit in een bewone supermarkt te koop.

De rit noordwaarts gaat vrijwel steeds langs zee af, hetgeen geregeld prachtige uitzichten over het water en de kust oplevert. Op één uitzichtpunt 'Rex Outlook' kunnen we de camper even aan de kant zetten om terug te kijken. Naast ons staan nog enkele Crazy Camper karretjes, vol deuken, kleurrijke schilderingen en al even uitzonderlijke teksten erop. Wij zijn blij niet in zo'n stuk blik rond te hoeven rijden.

Er is weliswaar een resting area op de Captain Cook HWy bij de afslag naar Port Douglas, maar daar mag niet overnacht worden. Dus rijden we door naar Port Douglas een duidelijk luxere badplaats dan we tot nu toe gezien hebben. We vinden hier een camping. Daar kunnen we vannacht staan voor $31 met stroom. Uiteraard drinken we er eerst wat en gaan dan snel de snorkelfoto's bekijken op de laptop.Jammer dat de meeste van vrij grote afstand zijn genomen. En Nart heeft geen fotoshop-programma om de blauwe kleuren wat te verminderen. Het belangrijkste is dat we een geweldige ervaring rijker zijn en hebben genoten van al dat mooie onder water.