De halve wereld rond

De kust bereikt!

12 december 2008. Van Charters Towers via Townsville naar Blue Water.

Vandaag hebben we na een kleine 3000 kilometer de oostkust van Australie bereikt bij Townsville. We gaan nu langs de zee af in noordelijke richting tot aan Cooktown. Er is 1 grote tegenvaller: we kunnen zomaar vanaf het strand in zee zwemmen! Er zijn hier van november tot april zgn. 'stingers', zeer gevaarlijke kleine kwallen in het water, die een verlamming kunnen veroozaken met fatale afloop.Op verschillende plaatsen zijn zgn.'enclosures' gemaakt, een soort barricade die ervoor moet zorgen dat het stuk zee daarbinnen kwalvrij is. Geen garantie echter! In Townsville hebben we in een rockpool gezwommen, dat stuk zee was door een muur afgeschermd.We kunnen wel gaan snorkelen als we met een boot meegaan verder het Groot Barriere Rif op en dat gaan we danook doen zodra we in Cairns of Port Douglas zijn. Charters Towers is een oude mijnwerkersstad met veel mooi bewaard gebleven oude gebouwen. In Townsville bezochten we vandaag ook een prachtig en zeer informatief koraal-aquarium waar enthousiaste medewerkers uitleg en rondleidingen gaven.Als we dat allemaal te zien krijgen!! We rijden nog een stuk door en overnachten op een grote parkeerplaats 15 kilometer verderop, waar zowaar nog meer kampeerders zijn. Er staan massa's mangobomen en er zijn weer veel vogels te zien en te horen.

13 december 2008 Van Blue Water naar Tully

Vandaag was het weer eens extreem heet. Normaal gesproken zou er hier in deze tijd elke dag een flinke bui moeten vallen maar meer dan een paar druppels hebben wij nog niet gezien. We zijn vandaag in de tropische regenwoudzone aangekomen. De lucht is hier veel vochtiger, er zijn ook meer muggen, dus smeren maar weer. We doen rustig aan, maar toch is een wandelingetje van een half uur door een mangrovegebied in het Edmund Kennedy National Park

afmattend. Na 3 keer te hebben overnacht op een parkeerplaats gaan we nu weer naar een camping; we moeten nodig douchen, de was doen en batterijen opladen. We gaan zelfs hier een half uurtje in het zwembad liggen.Het is 's avonds windstil en de hele nacht snikheet!

14 december 2008: Van Tully via de Boulders naar Cairns.

Op weg naar Cairns maken we een klein omweggetje langs de Boulders van Babinda, een prachtig plekje met een snelstromende kreek langs soms 4 meter hoge rotsblokken. Er is een picnicplek en een rustig stuk water om te zwemmen. Omdat het vandaag zondag is, is het er best druk. We rijden door naar cairns. De wegen zijn hier een stuk drukker en in Cairns zien we zelfs toeristen op de Esplanade. Daar moeten we zijn om een snorkeltocht te regelen en dat lukt zowaar. Yes!! Morgen gaan we met een boot de hele dag het rif op; 5 uur lang op 3 verschillende plekken snorkelen. We krijgen speciale pakken om ons te beschermen tegen de stingers, hoewel er daar,geen gevaar zou zijn. De pakken beschermen ook goed tegen verbranden want de zon is hier echt gevaarlijk heet. We winkelen daarna nog wat en rijden dan naar een dichtbijzijnde camping. Op de andere kampeerplekken waren wij meestal de enige amet een huurcamper, maar hier wemelt het ervan. We zien Maui, Backpackers, Britz en nog andere onbekende concurrenten. Er is zelfs wireless internet dus dat ga ik zo even uitproberen

p.s.je voor de Reigerlaan-ex-collega's: Ik heb allang niks meer van jullie gehoord! Hoe staat het ermee???. Het is toch niet zo druk? Alleen maar Sinterklaas en Kerst deze maand.!

dé

Nou Tineke dan zal ik je eens een geheimpje vertellen. Sinds oktober heb ik een contract op school voor 8 uur LGF. Dus één ex-collega is heel trouw. Ik kan je wel vertellen dat het flink stressen is op school deze maand maar daar weet je alles van. Men telt de werkdagen nog maar 5 en dan VAKANTIE. Dan hebben ze twee weken de tijd om je te mailen. hiihi.
Goede reis verder. xxx

josephine

Ook een oud collega die niet zo trouw antwoord geeft. Ik lees de verhalen wel hoor en geniet met jullie mee. Als ik nou zeg dat ik het te druk heb om te antwoorden geloof je me niet he.?
Geniet nog even van Australie en probeer ondanks de hitte toch een beetje in de kerstsfeer te raken.

Wieke Schrurs

Hoi Tineke en Nard,
Wat maken jullie toch geweldig veel mee en wat nemen jullie talrijke indrukken op.
Fantastisch. Zoveel zien en zoveel natuurschoon.
Je moet wel tegen veel dingen kunnen. Zelfs extreme hitte en veel insecten.
Het zal wel heel raar zijn om kerst te vieren in zo'n hitte.
Ik wil jullie heel hartelijk bedanken voor al jullie verhalen en foto's en jullie alvast hele fijne feestdagen toewensen en de beste wensen voor het nieuwe jaar met vooral een goede gezondheid.
Geniet met volle teugen van jullie reis.
Jullie zijn al bijna een half jaar weg.
Wat gaat de tijd hard.
Groetjes.