De halve wereld rond

Door de outback.

9 december 2008 Van Barkley's Roadhouse naar Mount Isa

Dag 5 van onze tocht door de outback van Australië.

De temperatuur: tussen de 38 en 45 graden. We hebben gelukkig airco in het bestuurdersgedeelte van de camper, dus rijden is prima. Als we de motor afzetten is het meteen heet. 's Nachts is de temperatuur nog steeds boven de 30 graden, dus in de camper ook. We hebben raampjes met muskietengaas, maar toch niet helemaal waterdicht want er vliegt voortdurend van alles rond binnen. We hebben een muskietennet gekocht en na wat expirimenteren aan de buitenkant (achterklep open) lijkt het toch het beste om het net binnen boven ons bed op te hangen en dan gewoon de deur maar open te zetten.

De natuur: dor,droog (hoewel de regentijd al is begonnen), uitgestrekt, rode aarde, massa's termietentorens, soms stukken met bomen, vooral eucalyptus en soms alleen woestijn.

Dieren: Langs de weg veel doodgereden walleby's, kangoeroes en koeien en roofvogels.. Je ziet ze soms al van ver door de roofvogels die er omheen zwermen. Op parkeer-en camperplaatsen veel vogels, groot en klein en ook heeeeeeel veeeeel vliegen die vooral op je gezicht gaan zitten., onzettend irritant.

We moeten er allert op zijn dat we steeds voldoende water en benzine in voorraad hebben, want tankstations liggen soms meer dan 200 km uit elkaar. Daar tussen in is dan ook echt niks behalve een paar parkeerplaatsen waar je meestal ook mag overnachten. Het is dan echt donker!!! De ervaring van deze uitgestrektheid en leegte is adembenemend. Dat zijn ook de Road-trains! Soms 5 aanhangers lang (elk 56 wielen). Het zijn kolossale apparaten van 50 tot 60 meter lang. Verder groet bijna elke tegenligger je met een zwaai van de hand (soms maar 1 of 2 per 100 kilometer). Een tankstation heet hier een roadhouse; je kunt er tanken, wat kleine boodschappen doen, toilet gebruiken, water innemen en soms overnachten. We hebben geen 4wd dus we rijden alleen over geasfalteerde wegen; vanaf Kakadu National Park recht naar het zuiden over de Stuart Highway en net voor Tennant Creek linksaf over de Barkley Highway die tot aan de oostkust doorloopt tot Townsville. Communicatie per GSM is hier niet mogelijk; veel mensen hebben een satelliet-telefoon.

Vandaag zijn we in Queensland aangekomen na bijna 1800 kilometer. We overnachten in Mount Isa; eindelijk weer eens een stad, vooral beroemd om zijn mijnbouw van goud,koper en zink.

10 december 2008 Van Mount Isa naar (bijna) Richmond.

We waren vannacht op een camping en stonden op een schitterend plekje vlak naast een (nu nog droge) rivierbedding. Het wemelde er van de vogels en Nart raakte niet uitgefotografeerd. We gingen in het informatiecentrum een tentoonstelling bekijken van opgravingen en fossielen van Riversleigh. Een deskundige vertelde er van alles over en liet allerlei materiaal zien. Heel interessant. Dan weer door: de lange weg naar de kust. Het eerste stuk was nogal bergachtig, daarna veranderde het landschap in een woestijn. Grote vlaktes met niks anders dan dor gras en rood zand. Hoogtepunt van vandaag: we hebben een springlevende kangoeroe gezien!! Daarna nog drie emoe's dus de dag kon niet meer stuk.We overnachtten op een parkeerplaats zo'n 50 kilometer voor Richmond. Het was vandaag alweer erg heet. De hele avond bliksemde het in de verte; een schitterend gezicht.

11 december 2008. Van Richmond over Hughenden naar Charters Towers.

We vertrekken na een niet te warme nacht al weer om 8.50 in de richting van Richmond. Het landschap is weer erg kaal en dat hebben we nu wel zo'n beetje gezien. We tanken in Richmond en rijden direct door naar Hughenden, waar we eerst wat info halen bij het touristenkantoor. We hadden Porcupine Gorge N.P. in gedachten, dat 61 km noordelijker ligt. Maar de weg erheen is slechts voor de helft 'sealed road' en de rest 'dirt road'. Men moet er zelfs door kreken rijden. Dat zien we uiteindelijk niet zitten. We lezen in de biblitheek nog wat reacties op reismee.nl, maar worden steevast uit de computer gekieperd wanneer de stick in de USB poort wordt gestopt. We doen nog wat boodschappen en rijden dan door. Hughenden is trots op zijn dinosaurusvondsten en dat uit zich in twee namaakdino's. Een levensechte op een kruising aan de doorgaande weg en een knap gemaakt skelet van allerlei ijzerwerk in een soort basreliëf. Tegen half een rijden we door. Het landschap verandert weer er staan meer en grotere bomen. Het is weer heuvelachtig en naast de weg is steeds de spoorbaan. Af en toe komen langzaam rijdende goederentreinen voorbij.

Op een gegeven moment zien we een waarschuwingsbord van een vrachtwagen voor ons vallen. Gelukkig ver genoeg weg om geen ellende te veroorzaken. Nart stapt uit en zwaait met het ding achter die vrachtwagen aan. Dat wordt gezien. De chauffeur draait zo'n km verderop om en komt het ding ophalen. 'Mowing' staat op het ding, wat verderop zien we dan ook een grote grasmaaier, die de berm kort maakt en daarbij een gigantische hoeveelheid stof en zand op doet waaien. We zien nog een dode slang langs de weg. Anderhalf à twee meter lang.

We stoppen voor de lunch bij het uitzicht van de Great Dividing Range in het zuiden van het White Mountains N.P. Daar is inderdaad een heel aardig zicht zuidwaarts vanaf een breed plateau van licht gekleurde zandsteen. Massa's mensen hebben daar hun namen en berichten vereeuwigd.

We rijden de ruwweg 90 km door naar Charters Towers en besluiten te overnachten op een resting area in het zuidwesten van de stad. Een best aardige plek bij een oude mijnschacht: 'Keep out!'.

Er vliegen een massa grijs-roze minikakatoes rond met nog wat andere vogels. Het wordt al snel weer donker èn een stuk koeler. Dat vinden we helemaal niet vervelend.

dé

heel ander landschap dan in china. klinkt allemaal prachtig. veel dieren, veel ruimte maar helaas geen 4wd.
Ik neem aan dat wij in Nederland gewoon kerstzegels moeten (mogen) sparen???

Laura

Hahhahah....die Désirée.........
Ik heb er ook al twee voor je klaarliggen Tineke!!
Ook al ben je ver weg van ons, we vergeten je niet hoor!! Jullie sparen voor mijn verzameling in het buitenland en ik voor jullie in ons koude kikkerlandje! Mooi toch! Leuk om verslagen te lezen van een werelddeel wat voor mij nog helemaal onbekend is!
Liefs, Laura.