De halve wereld rond

Op pad door Australie

Vandaag, 8 december zijn we aangekomen in Tennent Creek, na zo'n dikke 1000 kilometer al te hebben afgelegd. Er was even geen internet beschikbaar, dus hier is de meest recente up-date.

5 december 2008 Vav Bali naar Darwin en door naar Kakadu

Precies volgens schema zijn we op het vliegveld van Den Pasar. Daar zijn nog wel wat onduidelijkheden bij het inchecken. We moeten een paar keer uitleggen hoe we hier zijn gekomen. Om 5 uur 's ochtends landen we dan eindelijk in Darwin, waar we vervolgens drie kwartier op onze bagage moeten wachten in verband met een onverwacht opgestoken 'electric storm'. Heel normaal in deze tijd van het jaar vertelt de taxichauffeur die ons naar Britz brengt, (de camperverhuurder). Onze camper staat al te wachten op ons. Na nog wat uitleg en instructie: vooral niet vergeten links te rijden!!!! kunnen we dan eindelijk op pad. Eerst doen we wat boodschappen bij een grote supermarkt, want van nu af aan :eigen potje koken. Ons eerste bestemming is Natuurpark Kakadu, zo;n 260 km ten oosten van Darwin. Al gauw ontdekken we de grote uitgestrektheid van dit continent. Maar zelden komen we verkeer tegen; een paar keer een 'road train', een enorme vrachtwagen met 3 tot 5 aanhangers er achter. We zien kangoeroes en walibi's; helaas liggen ze allemaal dood langs de weg. We overnachten in Kakadu Lodge een grote camping midden in het park. We moeten heel erg wennen aan de temperatuur hier: snoeiheet en vochtig. Het water loopt voortdurend in straaltjes van ons lijf en we drinken liters water. Zelf koken: dat zit er vandaag niet in, geen puf meer voor.

6 december 2008 Aboriginalnederzetting en boottocht door de wet-lands.

We gaan het vandaag rustig aan doen. Dat kan niet anders met deze hitte. In de ochtend maken we een wandeling van anderhalve kilometer door een oude aboriginal nederzetting waar we mooie rotstekeningen kunnen zien. Nogal vermoeiend want we moeten voortdurend de hordes vliegen van ons gezicht meppen.Dan rijden we een kilometer of 30 (heerlijk in de airco-camper) naar een plek die Yellow-river heet en waar we een bootocht maken door de wet-lands. Dit gebied staat aan het einde van de regentijd helemaal onder water, maar nu zien we er een massa watervogels, prachtige bomen en planten en de bekende zoutwaterkrokodillen. Ze liggen nogal suf op de kant in de schaduw te dutten; ook voor hen zijn de temperaturen hoog. De juffrouw die het bootje bestuurt geeft uitleg en wijst ons op allerlei bijzonderheden van dit gebied. Het is een schitterende tocht, waar we weer veel te veel foto's maken. Nadat we getankt hebben rijden we via de Kakadu-highway richting Pine Creek en stoppen net na de uitgang van het park bij een camping om daar te overnachten.

7 december 2008. Over Pine Creek en Katherine naar Newcastle waters.

Vandaag gaan we een flink eind rijden. We pakken de handel in, kopen nog een fles water en gaan dan op weg.

We zien een grote emu langs de kant van de weg staan. De enige levende die we vandaag zullen zien. Dode exemplaren zien we volop. Ook wallibi's moeten het zwaar ontgelden. Slechts af en toe is er een grote kangaroe bij. Verder af en toe roofvogels, die waarschijnlijk hun aas te laat hebben verlaten.

In Katherine houden we om half twaalf een theepauze, Hele aboriginal families hangen er op de grasperken rond. We halen bij het infokantoor folders over de streken die we in de komende dagen gaan bezoeken: Tennants Creek, Mount Isa. Die laatste ligt overigens al weer in Queensland.

Een koffieshop tegenover het touristenbureau heeft internet. Helaas alleen één computer, die bezet is. Daar gaan we niet op wachten. Dus gaat het tegen 12 uur weer door.

De meters hoge termietenheuvels van eerder zijn hier niet meer. De vormen zijn hier anders, veel ronder en lijken vaak op mensfiguren. Ze zien er prachtig uit.

Dorpen onderweg (als Kataranka) zijn nauwelijks meer dan een café, een tankstation en een of twee andere gebouwen. Na Katherine zijn er nog maar heel weinig Floodways. De streek wordt droger, vlakker en krijgt langzaam aan steeds minder bomen.

Een eind verder staat een grote strook langs de weg in brand. Roofvogels speuren boven de vlammen naar prooi dat aan de BBQ wil ontsnappen. Slim bekeken.

We stoppen nog voor een 20 minuten bij Daly Waters Inn, waar we iets te drinken nemen in dit typische outbackcafé.

Verderop zien we voor het eerst grote aantallen naaldbomen naast de gele, bruine en witte gladde bast van eucalyptussoorten.

In de volgende 'plaats' Dunnmarra sturen we even een e-mail naar Harold, Niels en Jeannette (NZ) met de mededeling dat het ons goed gaat, we met camper door Australia trekken, maar vooralsnog geen verhalen kunnen uploaden. Hier bijvoorbeeld worden we eruit gegooid op het moment dat we iets aan het beheer van 'reismee' willen doen. Om 17.00 beginnen we aan de laatste 80 km voor vandaag. Naar een 'rest-area' net boven Newcastle Waters.. Op een grote parkeerplaats met toilet en water mogen we overnachten; we zijn de enigen hier. De doodse stilte wordt alleen af en toe onderbroken door 'road-trains'die voorbij denderen en het gezoem van vliegen en muggen voor de raamhorren. Ook deze nacht wordt weer tropisch; vandaag was het zo'n 43 graden!

Gemmy

Eindelijk in Australie!! En midden in de zomer daar, toch?
Een hele andere wereld als waar je net vandaan komt, lijkt me? Veel plezier! Wat zien jullie toch veel, wat een geweldige reis!

Elly vd Vaart

Oké, een andere cultuur, natuur en zo nog meer. Doe mijn collega de groeten ze zit in in de omgeving van Whitsundays, Yeppoon, 1770 & Bundaberg en komt pas eind februari terug. Ook haar volg ik via haar site en ben benieuwd of jullie in elkaars buurt komen?
Ik geniet weer van jullie foto's en verhalen.
groetjes,
Elly