De halve wereld rond

Avonturen op dag 3 in Chiang Mai

17 november 2008.

Olifant'trekking', een waterval en 'bamboerafting' in de buurt van Chiang Mai.

Ons ontbijt is nog niet af of er komt al iemand ons ophalen voor de tour van vandaag. Inmiddels is in het woonhuis aangrenzend aan het guesthouse een grote delegatie van monniken binnengegaan en klinken even later gebeden en zang uit vele monden. Onze gids vertelt wat later dat het gebruik is dat nieuwe en verbouwde huizen zo ingewijd worden.

We halen nog enige mensen in andere delen van de oude stad op om het twaalftal betaalde klanten vol te maken en rijden dan zo'n 1,5 uur tot in een bergachtige omgeving. Ons eerste onderdeel van plezier deze dag is een rit van één uur op een olifant. Daartoe moeten we eerst over een smalle hangbrug een rivier oversteken. Daar zijn dan enige olifanten en hun berijders. Na wat gesol met die beesten moeten we via een hoog platform en de schouders van het beest in een tweepersoons bakje gaan zitten. Ik ben aardig zenuwachtig en Nart besluit dat te doorbreken door resoluut als eerste in te stappen: Zo doe je dat! Dus moet ik er meteen achteraan. Na ons volgens twee 'single' dames en de Franse, Italiaanse en Zweedse stellen. De dieren worden langzaam aangespoord om op stap te gaan en volgt onze tocht heuvel op, dal in, door de modder en steeds weer stevig klimmend of dalend tussen de bomen van het bos door. Wij zwieren van links naar rechts en terug, Steeds op overhangende takken lettend en steeds bij afdalingen oplettend niet voor het bakje uit te glijden. Zo af en toe blijven de kolossen staan om boomtakken of bamboeblad op eten. Achter ons loopt een olifant met een gidsloze maat aan een touw achter hem aan. Net als we in een kreek zijn afgedaald, laat dat touw los en is de lijdraad dus foetsie. Verontwaardigd toetert hij om hulp en staat met zijn hele lijf heen en weer te schudden! Wij zijn blij daar niet op te zitten! Het Australische rasta-stel was al niet al te 'tanned', maar wordt nog enkele gradaties bleker. Het probleem wordt snel weer opgelost en kan het via de diep uitgesleten voetstappen weer steil bergop over die modderhelling. Ze zijn zeer stevig op de benen, ook op de zeer glibberige en steile passages. Ons rijdier is een mannetje van 22, die achter ons met de dames is een vrouwtje van 32.

Het slot van de rit gaat eerst vlak langs de zeer steile helling van de rivier, dan dalen we in het water af en stappen onder de eerdere hangbrug door naar de andere kant en daar weer omhoog. Eind van een prachtige ervaring.

We kopen voor 20B een tros bananen die één voor één aan onze big boy gevoerd worden. Hij lust er wel soep van. Dan kopen we een ingelijste foto van ons op dat beest. Opmerkelijk détail daarbij is dat de lijst van olifantenstront is gemaakt. Nee, dat stinkt niet stelt onze gids ons gerust. Leuk dus. Later wisselen we met die Canadese e-mail adressen uit om foto's uit te wisselen.

We stappen de bus weer in en rijden naar een Mhong-dorp. Daar wonen Burmese vluchtelingen, die hier proberen een bestaan op te bouwen. De gids vertelt dat koning Phumibolt er zich persoonlijk voor ingezet heeft om die mensen de gelegenheid in Thailand hun bestaan op te bouwen. Kinderen die hier zijn geboren zijn automatisch Thai. Uiteraard kan men daar de nodige weefsels kopen. Wij kopen na veel handelen (we hadden de portemonnee vanwege de rafttour straks thuis gelaten!) een heel aparte doek met allerlei dierenfiguren erop voor 450B. Prachtig. We lopen door dit dorp heen. Meest opvallend zijn de daken die bedekt zijn met grote met houten naalden vastgepinde boombladeren. Na drie jaar moeten ze vervangen worden.

3eonderdeel van deze dag is de Waewang waterval , waar we kunnen zwemmen, maar zelf niet doen. Een vrouw van een andere groep moet met een lange bamboestaak van een snelle afdaling door de stroomversnellingen behoed worden. De stroming is namelijk sterk. Tegen 13 uur wandelen we dan langs deze rivier af. Na een uur hebben we dan in een volgend Mhong-dorp de heerlijk smakende lunch. We buurten wat met het jonge Zweedse stel.

Net na tweeën rijden we door naar de plek vanwaar we met de bamboevlotten te water gaan. Dat heeft echter nog wel even tijd nodig, omdat die vlotten nog gemaakt moeten worden! Ze worden namelijk na de tocht weer losgehaald en met een vrachtwagen als lossen bamboepijpen teruggebracht. Omslachtig?

Uiteindelijk gaan we dan als eerste met de Zweden achter ons op het vlot te water. Dat levert uiteraard direct een natte broek op. Met een lange bamboestang navigeert onze vlotsman door de sterk kronkelende rivier.

Een heel aardige tocht met diverse simpele stroom versnellingen. Op een punt moeten we een stukje lopen en verderop weer opstappen. Een andere bootsman wil met zijn gasten daar doorvaren, maar komt tegen een rotsblok schuin vast te zitten in de sterke stroom: 'Get off, get off.' kwekt hij zij gasten toe, die slechts langzaam tot dat besef komen. Gelukkig kunnen ze simpel via grote rotgsblokken op de kant stappen.

Na een 3 kwartier is dan dit avontuur ten einde. Kleding wordt gewisseld of in de zon aangedroogd. Dan stappen we weer in en worden we terug naar de diverse overnachtingsgelegenheden in Chang Mai gebracht. Een opnieuw prachtige dag vol mooie belevenissen.

Tegen kwart voor acht gaan we weer om de hoek eten en zetten daar in de internetafdeling de spullen weer op de weblog. Nart schrijft intussen het verhaal van vandaag bij. Na afloop print ik de E-tickets naar New Zealand uit en de camperovereenkomst met Britz. Er is leuke mail. Eentje van Ans dat de verjaardagskaart precies op tijd was aangekomen en dat hun reis naar Nepal is geboekt.

Verder was er een e-mail van ons Flip met een foto zonder verder commentaar: Zo te zien zijn ze getrouwd! Dat is uiteraard een grote verrassing. VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!!

En ook Joke is weer oma geworden! Veel plezier met de kleine meid, hoe heet ze eigenlijk?

joke

nou ja zeg... wat een gave tocht met die olifanten...etcetcetc...
en verder..
. wordt vervolgd in e-mail

groetje
joke