De halve wereld rond

Naar Siem Reap en Angkor Wat.

27 oktober 2008

Vandaag gingen we dus met de bus naar Siem Reap om daar de tempels van Ankor Wat te gaan bezichtigen. We willen daar een dag of 3,4 voor uittrekken.De eerste busstop van de 5 uur durende rit is in een dorpje dat bekend staat om zijn plaatselijke specialiteit: gefrituurde tarantula!!!! Het dorp wordt ook wel 'spidertown' genoemd.Nart moet dat natuurlijk proeven.Tegen drieën zijn we in Siem Reap en met een tuk-tuk gaan we naar Jasmine Lodge een heel gastvrij en prettig guesthouse volgen de LP, schoon en goedkoop.Dat kopt allemaal. Hier blijven we de komende dagen. We wandelen nog even naar het centrum, bekijken de kleine markt en vluchten op de terugweg een internetcafé in omdat we worden overvallen door een gigantische plensbui. We zagen de donkere lucht al aankomen.Komt goed uit even de website bijwerken. Een uur later regent het nog maar we gaan toch m.b.v.een regencape terug naar ons hotel. We moeten vandaag beginnen met het innemen van tabletten tegen malaria.

28 oktober2008: 1e dag naar Angkor Wat.

Het gebied waar heel veel tempels , o.a. het unieke Angkor Wat te zien zijn ligt zo'n 6 kilometer bij ons vandaan. We nemen twee fietsen en gaan op pad.Een heel eind voor het eerste complex moeten we al kaartjes kopen. We nemen een 3-daagse pas voor 40 Dollar. Best duur! Er komt zelfs een digifoto op. De eerste bestemming is Angkor Wat zelf. Het grootste religieuze gebouw ter wereld.De eerste indruk is al overweldigend. We bekijken allerlei gangen, gallerijen en ruimtes en alles wat daarin is uitgebeeld. Vooral de buitenste gallerijen zijn prachtig: 800 meter lang uitgehouwen met zgn. bas-reliëfs en allerlei legendarische Hindoeïstische verhalen uitbeeldend. En dat alles is dan uit de 8e en 9e eeuw.Naarnaast zijn er in het complex zo'n 3000 bas reliëfs in de stenen muren te vinden van 'Hemelse Nymfen', geen een dezelfde! We zijn er een halve dag zoet om al dat moois te bekijken. De volgende bestemming is het daar vlakbij gelegen Angkor Thom, een voormalige vestingsstad en gebouwd in de 12e eeuw met een muur er omheen van 8 meter hoog en 12 kilometer lang met een 'slotgracht' van 100 meter breed.Er zijn 5 monumentale poorten, 20 meter hoog en versierd met olifantenslurven en de afbeelding van Bodhisattva Avalokiteshvara. Voor de poorten staan gigantische beelden van 54 duivels aan de rechterkant en 54 goden aan de linkerkant.(De oosterpoort werd als lokatie voor Tomb Raider gebruikt) Binnen de muren staan de diverse tempelmonumenten waaronder de Bayon.En dat is het tweede bouwwerk dat we bekijken.Drie etages hoog en vol met trappen, gangen, gallerijen en hallen en een collectie van 54 torens versierd met 216 enorme koel- glimlachende gezichten van Avalokiteshvara. Overal waar je loopt zie je deze grote hoofden om je heen. Het is een magische ervaring om daar rond te wandelen. Deze Bayon- tempel vonden wij eigelijk nog indrukwekkender dan de Angkor Wat. Moe ,dorstig en bezweet ploffen we voordat we terugfietsen op twee plastic stoeltjes bij een stalletje neer en bestellen 2 kokosnoten, heerlijk dat koele sap. Op de terugweg worden we overvallen door een tropische bui en flink nat komen we bij het hotel terug. Maakt niet uit alles is zo weer droog,alleen de ongeasfalteerde wegen (en dat zijn er hier nog best veel) veranderen in rode modderpoelen. Het was een geweldige eerste dag in elk geval! Wordt vervolgd.

Elly vd Vaart

Mooie ervaringen en belevenissen.

Geniet ze!

groetjes uit Dommelen